I utställningen "Illegal Spirits of Sápmi" på Moderna Museet i Malmö tar konstnären Anders Sunna oss med på en emotionell resa genom en samisk renskötarfamiljs 50-åriga kamp mot den svenska staten. Genom mäktiga bilder och ett omfattande arkiv av dokument berättas en historia om korruption, maktmissbruk och förlorade rättigheter.
Det ligger något nästan sakralt i luften när jag stiger in i turbinhallen på Moderna Museet i Malmö. En ungefär 20 meter lång träkonstruktion står upplyst mitt i rummet, som en mur eller en vägg gjord av trästockar. Stora tavlor, kanske tre meter höga, sitter infogade i trämuren. Verket rymmer också ett arkiv på tusentals dokument över de rättstvister konstnärens familj har varit involverad i. Parallellt med verket löper som en läktare i trä, den har konstnären och hans bror byggt speciellt inför visningen på Moderna Museet. Tanken är att man ska kunna sätta sig ner och botanisera i det arkiv som verket erbjuder.
Illegal Spirits of Sápmi är ett enda verk som rymmer en berättelse i sex delar: sex olika bilder som alla rymmer varsitt decennium, från 1970-talet till idag. För den som vill finns texter som kan hjälpa dig som betraktare att navigera genom bildlandskapen.
Verket berättar den långa och såriga historien om familjen Sunna, en samisk renskötarfamilj, och deras 50 år långa konflikt med den svenska staten. Konflikten tar avstamp i två olika tolkningar av 1971 års rennäringslag, konsekvenserna för familjen blir förödande.
Konstnären Anders Sunna (f.1985) beskriver sitt konstnärskap som ett vapen. Ett sätt att slå tillbaka. Han berättar att hans föräldrar uppmuntrat honom att skapa en gråzon där han kan höja sin röst och berätta om familjens öde utan att kunna ställas inför rätta.
Genom konsten berättar Sunna om renar som tvångsförflyttas, om miltalslånga stängsel som byggs för att hindra familjens renar att ta sig till sina naturliga betesmarker. Han berättar om samebyar som ställs mot varandra, om korruption och maktmissbruk. Han berättar om hur hans familj till sist förlorar sitt renmärke: det som ger dem laglig rätt att bedriva renskötsel.
Sunnas bilder är stora, nästan drömska (eller kanske är mardrömska ett bättre ord) kollage över de övergrepp familjen upplevt. Ständigt närvarande i bild är maktens män, de som håller familjens öde i sina händer. Landshövdingar kläs i bruna skjortor med armbindlar. En tjänsteman framställs som självaste djävulen. Bakom penseldragen ligger en kraft och en vrede som man nästan kan ta på. Det är ett vittnesmål berättat genom starka bilder. Tillsammans med det flera tusen sidor långa arkivet tittar vi inte bara på konflikten utifrån, vi blir inbjudna att träda in i den.
I slutet av träkonstruktionen ligger förkolnade rester av något. Det är den sista och sjätte bilden. Den har konstnären eldat upp. Som en manifestation. Vi har ingenting mer att förlora, säger Anders Sunna under pressvisningen. Han menar att familjen har fråntagits precis allt. Men det är inte utan hopp i rösten han pratar, han förklarar att det som är bränt också är det renaste som finns. Nu kan något nytt växa fram.
Det är ett maffigt verk jag har tagit del av. En utställning som griper tag. När jag går från Moderna Museet känner jag mig omskakad, upprymd och förskräckt på samma gång. Framför allt går jag därifrån med en lust att tipsa alla jag möter om att för guds skull inte missa Illegal Spirits of Sápmi.
Moderna Museets nya utställning Illegal Spirits of Sápmi öppnar för allmänheten 28 oktober 2023. Verket har tidigare bara visats på Venedigbiennalen 2022. Utställningen är öppen fram till 28 januari 2024.