Under söndagsnatten passerade den 96:e Oscarsgalan. Den kväll där Hollywood-eliten möts för att avgöra vem som var årets "bästa" i galans 24 kategorier. Här är höjdpunkterna från årets gala.
Kvällens största vinnare var Oppenheimer med sju vinster, följt av Poor Things som tog hem fyra. Inte oväntat med tanke på att båda var favorittippade i flera kategorier. Ett genomgående tema i årets gala, där priserna för det mesta var förutsägbara, men inte tråkiga!
Årets värd var Jimmy Kimmel, som betedde sig under galan. Rollen som galans värd har under senare år blivit en oönskad position. Ett år saknades en värd helt och hållet, ett annat hade galan tre. Kimmel är inte hysteriskt rolig och alltför ofta landar ett skämt lite snett (ska man till exempel skämta om Robert Downey Juniors drogberoende?), men han rör showen framåt.
Rent organisatoriskt var galan en förbättring från tidigare år. Ingen blandade ihop vinnare, eller fick ett slag i magen av Will Smith. John Mulaney dök upp för att presentera ”bästa ljud”, förmodligen en audition för en framtida insats som galans värd. För att inte nämna att Fritt Falls egna skådespelarhund Messi, som fick sin egen stol på galan!
Da’Vine Joy Randolph ur The Holdovers inledde kvällen med att ta hem priset för ”bästa kvinnliga biroll”. Det var aldrig riktigt en fråga om saken, det är en skådespelarinsats fylld med lika mycket hjärta som hennes tacktal! Tyvärr blev det den enda statyn för The Holdovers.
Kort därpå presenterades priset för ”bästa animerade film” till Studio Ghiblis Pojken och Hägern (du känner igen studion från filmer som Spirited Away, Min Granne Totoro och Det levande slottet). Något av en skräll då filmen besegrade Spider-man: Across the Spider-verse som annars var en favorit hos fans. Det är studions andra Oscarvinst, senast med Spirited Away (2001).
”Bästa internationella film” gick till välförtjänta The Zone of Interest. Senare under kvällen tog filmen även hem priset för ”bästa ljud”, där den besegrade Oppenheimer. I sitt tacktal fördömer regissören Jonathan Glazer våldet i Gaza och han lämnar scenen till dämpade applåder.
Politiska ställningstaganden fortsätter när 20 Dagar i Mariupol vinner för ”bästa dokumentär”. Filmen skildrar de första tjugo dagarna av Ukrainakriget i staden Mariupol där Mstyslav Chernov fångar krigets fasor på stadens gator och sjukhus. I sitt tacktal kämpar Chernov med att hålla tillbaka ilskan.
”Bästa originalmanus” gick till Justine Triet för Fritt Fall. Hon besegrade bland annat Celine Songs Past Lives och David Hemingson för The Holdovers. Kategorin blev den enda vinsten för Fritt Fall som även var nominerad till ”bästa regi”, ”bästa film” och ”kvinnliga huvudroll” för Sandra Hüller (som även hade en stor roll i The Zone of Interest).
Cord Jefferson tog hem ”bästa manus efter förlaga” för American Fiction, en av kvällens tråkigare vinster. Det förmodligen minst intressanta valet av en lista nominerade som bland annat inkluderade Christopher Nolan för Oppenheimer och Tony McNamara för Poor Things. Wes Anderson smög in sin första Oscarvinst någonsin med kortfilmen The Wonderful story of Henry Sugar. Han var dock frånvarande från galan.
”Bästa låt” gick till Billie Eilish för låten What Was I Made For, gjord för Barbie. Hennes andra vinst. Kvällens rosa guldstjärna går till Ryan Gosling som framförde I’m Just Ken med en otrolig kenergi. Numrets höjdpunkt sker när Margot Robbie och Emma Stone vid olika tillfällen får mikrofonen från Gosling.
Kvällens stora vinnare
Poor Things tog hem fyra vinster av sina elva nomineringar. ”Bästa smink”, ”bästa kostym”, ”bästa scenografi” samt ”bästa kvinnliga huvudroll” till Emma Stone, en vinst som kanske var kvällens största skräll. Stone verkar förbryllad när hon går upp på scenen och totalt tappar orden mitt i sitt tacktal. Stone besegrade Lily Gladstone, nominerad för Killers of Flower Moon, som under kvällen förväntades bli den första ursprungsamerikanen att vinna priset.
Oppenheimer gick hem med sju vinster av sina tretton nomineringar. Svensk representation i kategorierna ”bästa filmmusik” där priset togs av Ludwig Göransson och ”bästa foto” till Svensk-Holländska Hoyte van Hoytema. Jennifer Lame tog emot priset för ”bästa klippning” och är en av få kvinnor att vinna priset.
Robert Downey Jr vann ”bästa manliga biroll” för sin insatts som Lewis Strauss i Oppenheimer. Hans första Oscar och tolkas som en hyllning för hans livslånga relation med filmindustrin. Han besegrar främst Mark Ruffalo från Poor Things.
”Bästa manliga huvudroll” gick till Cillian Murphy. Charmigt o-showig (speciellt i jämförelse med Downey Jr) tar han emot sitt pris. Han besegrar Paul Giamatti ur The Holdovers, som var en särskild favorit för många. ”Bästa regi” går till Christopher Nolan, hans första vinst.
Oppenheimer tar slutligen hem kvällens största pris, ”bästa film”. Var det någonsin en fråga om saken? Kanske inte. Det är en av det förra årets största publikframgångar. Kritikerrosad och cementerad i pop-kulturen. En film som framför allt annat gestaltar människans komplicerade psyke. Om någon film skulle sammanfatta 2023, kanske det var Oppenheimer.
Årets Oscarsgala är ett steg i rätt riktning för en kväll som tidigare år plågats av medioker organisation, ifrågasättbara priser och ökända skandaler. Prisutdelningarna var förutsägbara, men näst-intill inget pris var totalt oförtjänt. Framför allt kul är det att kvällens största pris gick till en film som väldigt många faktiskt gick och såg.