Är det en vacker tradition eller en unken symbol för kvinnoförtryck? Motionen om att förbjuda brudens överlämning i Svenska kyrkan har väckt starka känslor. Studenten Rebecca Skogsgårdh tycker att valet är enkelt.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Efter att två socialdemokratiska ledamöter lämnade in en motion till årets kyrkomöte om att Svenska kyrkan bör förbjuda seden att brudens far lämnar över sin dotter vid vigseln har debatten rasat. Å ena sidan har vi de som tycker att detta är förlegat, å andra sidan finns de som hävdar att det är en fin svensk tradition.
Men låt oss börja med att klargöra en sak: detta är ingen svensk tradition. Alla historielösa ignoranter som gormar om att detta är ”ännu en fin svensk tradition som tas ifrån oss” kan ta sin Sverigeflagga och stoppa långt upp i arslet, rent ut sagt. I Sverige har traditionen nämligen alltid varit att brud och brudgum går in gemensamt längs altargången. Att fadern ska lämna över dottern till sin blivande make är i själva verket en engelsk tradition som går tillbaka till 1549 års ”Book of Common Prayer and the Church of England” där riten omnämns och mer eller mindre beskrivs som en ”transaktion av egendom”.
Sedermera, givet britternas omfattande kolonialisering, spreds seden även till andra delar av världen – däribland USA, som kanske är det land som haft störst inverkan på Sverige, åtminstone när det gäller traditioner, på senare år. Precis som black friday och gender reveals är brudöverlämning en ”Hollywoodifierad” tradition som nått Sverige genom olika slags media.
Men det spelar faktiskt ingen roll om seden är svensk eller inte, för det är oavsett en otroligt patriarkal unken sådan. Man kan försöka rentvå riten i all evighet – gömma sig bakom glädjetårar och rörande formuleringar – det kommer aldrig att bli någonting fint. Den underliggande symboliken kommer alltid att vara att en kvinna lämnas över från ett manligt förmyndarskap till ett annat – en uppfattning som inte platsar i samhället.
Om Svenska kyrkan vill vara en kyrka i tiden och representera en svensk värdegrund, där jämställdhet ingår, rimmar det illa att tillåta en tradition som bottnar i att kvinnor ses som egendom. Även om detta inte är någonting man avsiktligt menar med riten, är det oundvikligen just den värderingen man stöttar genom att praktisera brudöverlämningar.
För att manifestera det moderna svenska samhällets syn på äktenskapet som en kärlekshandling som två likvärdiga parter ingår på gemensam och frivillig grund, bör därför motionen bifallas under årets kyrkomöte.
Rebecca Skogsgårdh, 23, student i juridik vid Lunds universitet och medlem i Lunds Socialdemokratiska Studentklubb