En student med social ångest beviljades pedagogiskt stöd för sin funktionsnedsättning, men förväntades sedan delta i kursens muntliga presentationer och grupprojekt. Nu anmäler hon universitetet för bristande anpassningsmöjligheter.
En student som i augusti kom in på kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap anmäler nu Lunds universitet till Diskrimineringsombudsmannen, DO. Det var Sydsvenskan först att rapportera om. Anledningen är bristande tillgänglighet av pedagogiskt stöd för hennes sociala ångest, som enligt studenten hindrar henne från att delta i muntliga presentationer i grupp.
”Jag har haft min diagnos i flera år och har god självinsikt i både den och mig själv”, skriver hon i sin anmälan. ”Jag har aldrig haft till avsikt att undgå någon utbildnings del, utan enbart få en möjlighet till anpassning för att kunna ta del av och utföra momenten likt studenter utan funktionsnedsättning.”
Studenten hade beviljats riktat pedagogiskt stöd, som innebär att obligatoriska kursmoment och ordinarie examinationsformer kan anpassas utefter behov. Beslutet fattas emellertid av examinatorn vid varje enskilt tillfälle, vilket studenten kritiserar.
”Jag har studerat i över 3 år, med stor osäkerhet inför varje kurs. Då mitt pedagogiska stöd enbart är en rekommendation.” Hon fortsätter: ”Jag har under min studietid både mött bra och mindre bra människor. Antingen fått fungerande anpassning eller inte. Men jag har aldrig känt mig så pass förminskad och nedvärderad förut.”
Vid sina tidigare studier i Halmstad tilläts studenten att spela in sina presentationer vid datorn och sedan skicka dem direkt till läraren, något som inte anses möjligt vid Lunds universitet. Studierektor Fredrik Schoug menar att de muntliga presentationerna och grupparbetena är nödvändiga delar av kursen.
– Man kommer till vår utbildning för att lära sig detta. Att föra ett vetenskapligt samtal innebär att man måste kunna diskutera sina teser, besvara frågor och bemöta invändningar, säger han till Sydsvenskan.
Att studenten har diskriminerats med anledning av sin funktionsnedsättning förnekar Fredrik Schoug, som betonar vikten av en likvärdig utbildning för alla studenter.
– Hos oss har vi haft flera andra studenter som fått olika typer av anpassningar, men stödåtgärderna ska gå ut på att hjälpa studenterna att nå upp till samma nivå, förklarar han.
Studenten beskriver i sin anmälan att hon först efter sin antagning till kursen fick veta att inga anpassningsmöjligheter fanns, och att hon aldrig hade ansökt om den informationen funnits tillgänglig innan.
”Det måste till förändring för hur studenter med funktionsnedsättning blir bemötta i studiemiljö”, skriver hon. ”För vi har samma rätt att uppnå våra drömmar och mål.”