Lundastudenter tar gymnasieelever till virtuella skolbänkar

- in Nyheter

Två ingenjörer och två kognitionsvetare har tillsammans utvecklat virtuella lektioner, som nu ska bli en del av undervisningen på en kommunal gymnasieskola i Lund. Företaget Edda Knowledge började som ett skolarbete vid Lunds universitet.

– Det har varit en lång väg dit men produkten är egentligen en uppsättning fysiklaborationer för VR och tanken är då att det ska täcka hela fysik-1 kursen, helt enkelt, säger Kaspian Jakobsson, medgrundare av Edda Knowledge.

Kaspian Jakobsson är en av två civilingenjörer i Edda Knowledge. Den andra är Joel Waye. Startskottet för företaget gick i en projektkurs där de landade i ett grupparbete tillsammans med kognitionsvetarna Sonja Holmer och Daniel Zander.

– När vi sattes ihop som grupp, då hände något magiskt, säger Kaspian Jakobsson och tittar på sina vänner och, numera, kollegor.

Uppgiften gick ut på att undersöka huruvida det går att övertyga en person om verkliga fenomen med hjälp av virtuella demonstrationer. Vännerna ställde sig frågan: Är inlärningseffekten större om man får uppleva ett fysiskt fenomen med VR-teknik än med traditionella metoder?

– Så då gjorde vi en studie där vi jämförde två gruppers inlärningseffekter. En grupp fick då göra det i en VR-prototyp, en miljö som vi skapade, och den andra fick göra det traditionellt, förklarar Daniel Zander.

Från studien gick det att se att gruppen som använde VR presterade bättre än den andra gruppen. Sonja Holmer menar att flera faktorer kan ligga bakom resultatet.

– En av dem är att man inte är lika distraherad kanske, när man befinner sig i sin lilla värld. En annan är att vi kan visualisera i princip vad som helst i VR, säger Sonja Holmer.

Joel Waye, Kaspian Jakobsson, Daniel Zander och Sonja Holmer. Foto: Gabriel Henriksson

Så föddes den första laborationen i Edda Knowledges arsenal. ”Arkimedes princip” är en av sex laborationer i paketet Fysik 1 som riktar sig till gymnasieelever. Där kan man variera densiteten i all oändlighet med material som flytande väte till flytande guld, material som skolor sällan har tillgång till. Vatten och olja är vad som används traditionellt.

– Plötsligt kan vi göra vad som helst, säger Sonja Holmer.

– Det känns som att vi hajpar upp det, säger Kaspian Jakobsson och gruppen skrattar till.

Joel Waye säger att han brukar vara kritisk till sitt arbete men att han är väldigt stolt över labbarna. Han tror att produkten kommer att ge ett mervärde till skolundervisningen.

Poängen med labbarna är att elever ska få se visuella representationer av sådant som är svåråtkomligt från ett klassrum. Utöver Arkimedes princip berörs Newtons lagar, corioliseffekten, ellära, kärnfysik och relativitetsteori i paketet.

Redan nu har Edda Knowledge tre betalande kunder. Hedda Andersson Gymnasiet i Lund var först på bollen. Till Borås Högskolas textillabb har Edda Knowledge skapat en laboration där eleverna kan öva på att använda pipetter.

– Och sedan the latest and greatest är Flen kommun som vi har skrivit ett avtal med, säger Kaspian Jakobsson.

Fler samarbeten puttrar i dagsläget, men Daniel Zander säger att det är hemligt, och ler.

Från början har det varit viktigt för Edda Knowledge att inte använda VR för VR:s skull. Tidsresor till Romarriket i historieämnet låter häftigt, men Kaspian Jakobsson menar att det inte skulle förstärka inlärningseffekten på samma sätt som i andra ämnen.

– Vi vill inte göra VR till en gimmick, annars är det så lätt att det blir: Här har vi några studenter som har slängt ihop någon labb och så vill de tjäna massa pengar och sedan bara gitta liksom. Vi ville göra något på riktigt, något som man faktiskt kan använda, förklarar Kaspian Jakobsson.

Med Edda Knowledges VR-laborationer kan elever
utforska svåråtkomliga fysikfenomen som Arkimedes
princip och relativitetsteori. Foto: Gabriel Henriksson

Men kan VR ersätta verklig labbundervisning? Det tror inte Sonja Holmer. Hon förklarar att det är i labbsalen som man lär sig att göra misstag och att analysera felkällor. Målet för Edda är att skapa ett komplement till den traditionella utbildningen.

– Det finns absolut en poäng med att ha vanlig labbundervisning också, det håller nog alla med om, säger Sonja Holmer.

Lärare på Hedda Andersson Gymnasiet har varit behjälpliga i att ge feedback på laborationerna. Joel Waye har roats över att se lärare förvandlas till små barn när de fått på sig ett headset. Samtidigt menar Kaspian Jakobsson att han inför en lärare har känt sig som en gymnasieelev som ska få sitt prov rättat. På många olika sätt har gruppen fått återuppleva sin egen gymnasiegång.

– Vi alla har fått gå tillbaka och läsa Fysik 1, säger Joel Waye glatt.

– Det var processen faktiskt, instämmer Daniel Zander.

Han förklarar att han och Sonja Holmer inte är lika kunniga inom fysik som de två andra i företaget. Det har visat sig vara en fördel i produktutvecklingen.

– Vi har ju fått sätta oss i en position av en student som inte förstår från början, och tycker att vissa saker är svårare än andra, säger Daniel Zander.

Edda Knowledges råd till studenter som är sugna på att starta företag

  • Välj ett team med olika egenskaper och kompetenser. Det är viktigt att alla bär samma ambitionsnivå och driv. Viktigast av allt är att man trivs i varandras sällskap.
  • Var noga med att ta hand om gruppen. En idé är att starta varje möte med en incheckningsrunda, där man pratar om allt annat än jobbet.
  • Studenttiden är en perfekt tid att experimentera. Man behöver inte tänka på att det ska vara lönsamt med CSN i ryggen och alla vill hjälpa en student.
  • Ta hjälp av Venturelab, universitetets egna inkubator. Dit kan alla som är sugna på att starta företag få ta del av lokaler, få olika sorters handledning – och få pengar.