Kvinnomord och hemliga manliga sällskap vid Lunds universitet. Det är kärnan i Frida Skybäcks nya kriminalroman Skuggvarg. Berättelsen är inspirerad av verkliga händelser.
– Det är farligt när man samlar en maktelit som lovar varandra trohet och lojalitet och avlägger tysthetslöften. Det är en grogrund för att något osunt ska uppstå, säger Frida Skybäck.
Frida Skybäck gömmer sig under ett svart paraply. Hon står tryckt intill Universitetshusets port för att undvika regnet. En gubbe i klargul varselväst tränger sig förbi. Han är upptagen med att montera byggnadsställningar inför renoveringen av Universitetshuset.
Den klassiska vita fasaden utgör omslaget till Frida Skybäcks nya kriminalroman Skuggvarg. Det är den tredje fristående delen om lundapoliserna Fredrika Storm och Henry Calment.
Skuggvarg utspelar sig på Lunds universitets campus. Närmare bestämt i de dolda korridorer och hemliga rum som de flesta studenter aldrig får se.
En kvinnlig student försvinner i samband med en fest hos ett framgångsrikt techbolag som drivs av två tidigare lundastudenter. Incidenten påminner om ett mord på en annan ung kvinnlig lundastudent som dödades sju år tidigare.
– Det är en på många sätt klassisk kriminalroman. Men som i mina tidigare böcker utgår jag gärna från verkliga händelser, säger Frida Skybäck.
Inspirationen bakom Frida Skybäcks Skuggvarg är ett tidigare Lundagårdreportage om läkaresällskapet Hincus medicus.
Hincus medicus grundades för ungefär 40 år sedan. Två manliga läkarstudenter som, enligt Lundagårds källor, är ”snygga och utåtriktade” och ”framgångsrika hos damerna” värvas varje termin. De nya medlemmarna initieras genom att operera bort ett födelsemärke på vänster lår som efterlämnar ett tydligt ärr – en markör att man tillhör sällskapet.
Medlemmarna påstås hjälpa varandra till höga positioner inom såväl student- som yrkeslivet. Men framförallt är sällskapet kända – eller snarare ökända – för att anordna blöta och lättklädda fester i den så kallade Läkarvillan – Locus medicus Lundensis.
Det indikerar att sällskapet fortfarande har inflytande.
Den rymliga Professorstadsvillan skänktes till medicinare i Lund 1975 av Holger Crafoord. Men eftersom husförmannen i regel alltid är en medlem i Hincus medicus har byggnaden blivit sällskapets huvudsakliga tillhåll.
Strippor med grädde på brösten, sexistiska affischer, tjejer som serverar herrsällskapet endast iförda trosor ska, enligt Lundagårds källor, höra till vanligheterna. 2016 avslöjade Lundagård att det vid två tillfällen under året dessförinnan ska ha förekommit sexuella övergrepp i samband med Hincus medicus tillställningar.
Dåvarande representanter för Medicinska föreningen menade att det inte fanns några kopplingar till Hincus medicus och att medlemmar i läkaresällskapet inte har inflytande att hjälpa varandra till åtråvärda karriärpositioner.
Inför författandet av Skuggvarg intervjuade Frida Skybäck en rad personer med anknytning till sällskapet. Hon slogs av hur svårt det var att hitta folk som ville uttala sig – eller som över huvud taget ville känna vid att de hade kopplingar till Hincus medicus. Och de som kunde tänka sig att prata gjorde det endast om de garanterades anonymitet.
– Det indikerar att sällskapet fortfarande har inflytande. En del tycker att det är obehagligt och är rädda för att uttalanden om sällskapet kan resultera i negativa konsekvenser, säger Frida Skybäck.
Det som upprörde Frida Skybäck allra mest var hur välkända Hincus medicus eskapader och övergrepp var på läkarprogrammet – ändå gjorde ingen någonting åt det.
– Då tänker jag inte främst på studenterna. Det kan vara svårt att veta hur man ska agera om man hamnar i en situation där man blir vittne till kränkande behandling. Däremot är det chockerande att universitetet inte har gjort någonting. Jag upplever snarare att de har förminskat händelserna, säger Frida Skybäck.
Det är ett av skälen till att Frida Skybäck har valt att undersöka problematiken i sin nya kriminalroman. Litteraturen blev ett verktyg för att utforska vad som händer när man inte gör motstånd mot kränkande beteenden, utan låter dem fortgå.
– Det är farligt, oavsett om det är i studentlivet eller inte, när man samlar en maktelit som lovar varandra trohet och lojalitet och avlägger tysthetslöften. Det är en grogrund för att något osunt ska uppstå.
Övergrepp är ett tema Frida Skybäck har skrivit om tidigare. Hon har själv utsatts för ett sexuellt övergrepp.
Hon bodde i London. Det var mitt på dagen. I en folksamling vid Speakers’ Corner vid Hyde Park tränger sig en man fram, börjar slita i henne, öppnar byxorna och trycker sig mot henne.
– Jag drabbades av någonting som kallas för frozen fright – en slags försvarsmekanism som gör att man paralyseras. Jag har alltid haft en bild av att om någon utsätter mig för något så ska jag kunna försvara mig. Det var fruktansvärt jobbigt, säger Frida Skybäck.
När mannen släpper henne uppsöker Frida Skybäck en kvinnlig polis i närheten och berättar om övergreppet. Det första den kvinnliga polisen säger är:
– Tycker du verkligen att vi ska gå vidare med det här? Det kommer att bli så jobbigt för dig.
Frida Skybäck valde att anmäla. Mannen dömdes till sex månaders fängelse för våldtäktsförsök.
– Jag ville markera att det som hänt var fel. Var tredje kvinna utsätts för sexuella övergrepp någon gång i livet. Det är helt sjukt. Det jag tror att många som inte blivit utsatta inte förstår är att man aldrig riktigt blir av med otryggheten. Den sitter kvar i en.
Skrivandet har fungerat som terapi. Ett sätt att hantera katastroftankar, ångest och oro. Frida Skybäck tror att det är ett av de främsta skälen till kriminallitteraturens popularitet: Att den tillåter människor att utforska obehagliga känslor.
– När man läser får man en möjlighet att bearbeta de här känslorna, medan man sitter tryggt hemma. Och när jag skriver kan jag se till att de som har gått över gränsen får sitt straff. Då är det jag som har kontroll över situationen.
Tre tips:
Så lyckas du som författare
Frida Skybäck driver tillsammans med Agnes Hellström den rosade Författarpodden. De diskuterar författarskap, skrivande och förlagsvärlden. Här är Frida Skybäcks tre främsta råd för hur du får din roman publicerad.
Avsätt tid för att skriva: Skrivandet måste ses som ett jobb. Det kan inte vara något du bara tänker att du ska göra när du får lust eller tid över.
Använd de verktyg som finns att tillgå: Det är viktigt att ta hjälp. Utnyttja de resurser som finns. Tonvis med material är tillgängligt online om hur du skriver och strukturerar en historia. Det är lätt att tänka att du ska skriva något eget, men varje berättelse behöver en grundläggande dramaturgi för att gå hem.
Läs – mycket: Ta rygg på andra författare. Hur gör de? Vad är det i deras berättelser som fångar dig? Hur jobbar de med karaktärer? Var inte rädd för att låta dig inspireras.
Artikeln publicerades ursprungligen i Lundagård nummer 6 2024. Läs hela tidningen i digitalt format här.