Studentmagasinet Märgen: ”Det handlar om att mötas med varandra”

Magasinet ”Märgen” har under det gångna året varit ett nytt gemensamt projekt mellan Författarskolan och förlags- och bokmarknadskunskap i ett försök att möta varandra i skapandet. Lundagård har följt med magasinet både till lanseringen på bokmässan i Göteborg och releasefesten i Malmö.

I vanliga fall fungerar Galleri Frank i Malmö som både ateljé och replokal, men kvällen den tredje oktober intas den av releasefesten för Magasin Märgen. Den lite hemmasnickrade känslan passar väl för ett studentdrivet projekt: Märgen är det första gemensamma slutprojektet för Författarskolans studenter. Trots tidigare samarbeten mellan Författarskolan och bokmarknadskunskapsprogrammet har det funnits en önskan bland studenterna om mer kontakt. Passande nog är just ”kontakt” temat för magasinets första nummer. 

Från Galleri Franks scen läser redaktörerna högt ur magasinet. De understryker att magasinet är något som studenterna tillsammans gett liv, likt ett Frankensteins monster:

– När man håller i den här känner man nästan puls och andning.

Magasinets officiella lansering gick av stapeln under litteraturhögtiden Bokmässan i Göteborg, veckan före Malmö-releasen på Galleri Frank. 

Kristina Cekanovic har intensiva dagar på bokmässan med scenframträdanden och uppläsningar. Tillsammans med Viola Duvander är hon huvudredaktör för Märgen och har lett arbetsprocessen. Hon motiverades till att utöka samarbetet mellan studenterna efter ett mingel för de båda utbildningarna:  

– Jag kände direkt: ”Är det här det? Var det allt?” och samtidigt hade förlags- och Författarskolans podcast Köttet börjat. De hade haft en praktikant som hade startat en podd med en av lärarna och samtidigt ett fanzine som heter Slakten.

Märgens systerprojekt

+

Märgens titel går i linje med det köttsliga tema som återfinns i tidigare samarbeten. Tillsammans har vissa av studenterna på de två utbildningarna tidigare skapat podden Köttet, fanzinet Slakten och uppläsningarna på Ariman som skämtsamt kallas Kadavret (men som egentligen heter Vi ses på Ariman).

Med 90 000 besök och 777 utställare är Bokmässan Nordens största kulturevenemang. Ute på mässgolvet är ljudnivån hög, och mellan scener, panelsamtal och boktravar rör sig ett vimmel av människor. Under läsningen när magasinet lanserades fick poeterna kämpa för att konkurrera om ljudbilden. 

– Det var ju den där gräsrotskänslan av att man försöker höra sig i något slags myller. Det känns väldigt kraftfullt att träffa de här människorna igen. Jag har gått två år på Författarskolan och nu är jag klar med det, jag har inte sett dem på länge. Att då mötas igen i ett kreativt sammanhang, det var fantastiskt, säger Sara Stigsdotter som medverkar i tidskriften.

Att ha en medstudent som redaktör har varit spännande, trots att det är speciellt när man känner personen som sitter med texten, menar Sara Stigsdotter

Saga Stigsdotter medverkar i magasinet ”Märgen”, här på bokmässan i Göteborg med sin roman ”Överträdelsen” i handen. Foto: Neomi Algani

– Redaktören är en av de första läsarna. Man får försöka att glömma bort sitt ego, man kan liksom bli lite mallig över vissa formuleringar och sådant. Men egentligen handlar det bara om att det ska bli så bra som möjligt. Skrivande är inte så solitärt som man inbillar sig, det är ett arbete som involverar flera, säger hon. 

Tidigare har Saga Stigsdotter även skrivit för tidskrifter som Faktum och L’amour – La Mort, vars redaktioner är mer etablerade än Märgens. Trots det har hon som författare inte märkt någon kvalitetsskillnad under samarbetet med Märgen. Tvärtom menar hon att det kan vara fördelaktigt när man har att göra med engagerade nybörjare:

– De kan nästan vara mer noggranna eftersom de på något sätt har den här nerven av ”åh, hur ska det här bli!” liksom. 

Saga Stigsdotter tycker sig se hur Märgen kan placeras in i en strömning där många, särskilt yngre, kulturskapande personer går samman. 

Andra unga kulturtidskifter

+

I Lund finns den nyligen 30 år fyllda tidskriften Ordkonst, som ges ut av ett utskott i Akademiska föreningen. Och utanför universitetsvärlden fortsätter allt fler magasin att dyka upp i olika former. 2018 trädde den litterära nättidskriften Pralin Magasin ut på scenen och två år senare fick det sällskap av nätmagasinet KULT. I Stockholms kulturvärld har tidskrifter som L’amour – La Mort, Tiotusen magasin och Babo skapats av medlemmar ur den yngre generationen poeter och författare.

– Det en är lite inofficiell rörelse med många samtidigt som vill skapa saker. I vår digitala tidsålder tror jag det handlar om att kunna hålla i något fysiskt också. 

– Det handlar mycket om att mötas med varandra, texterna hamnar också i relation till varandra. När du har läst en text så kommer du ha det i bakhuvudet när du går in i nästa. Det blir en gemensam helhet och det är jättespeciellt att se det i tryck, säger hon.

En vecka efter Bokmässan är Galleri Frank fyllt av folk redan vid releasefestens början. På scenen läser medverkande författare ur sina texter. Vi får bland annat höra Nora Hultmans makabra novell om ett krogragg och Saga Stigsdotters indragande skildring av en stalkers besatthet. Alla har tolkat temat annorlunda, men kopplingen är likväl tydlig.

Själva atmosfären i rummet drar tankarna tillbaka till den förlängda märgens funktioner, andning och puls. Det är för en utomstående tydligt att de medverkande hör ihop med verket de skapat, och med varandra. 

”Det har varit ett a sweet hell

Gina Dimovska har bland annat arbetat
med att ta fram ”Märgens” visuella uttryck.
Foto: Andrea von Essen

Mellan uppläsningarna tar Gina Dimovska, student i förlags- och bokmarknadskunskap, en cigg utanför den varma och stimmiga lokalen. I arbetet med Märgen har hon varit ansvarig för sociala medier och anordnade kvällens release.

– Vi har liksom riktig författare som står på scenen och blottar sig själva. Det har varit något helt fantastiskt.

En del av Gina Dimovskas arbete har varit att utforma den grafiska profilen och förmedla vad Märgen står för till världen. Tonen för magasinet har satts på redaktionsmöterna och inspiration har dragits från plattformar som Louisiana Channel och ID berättar Gina Dimovska, som fortsätter: 

– Bland de här konstnärliga kanalerna som ändå är hippa men har någon sorts värdighet i sig. För vi vill inte bli något sensationellt. Det ska vara kvalitet. Men det ska vara något nytt som händer.

Arbetet har varit bitterljuvt, berättar Gina Dimovska. En del kompromisser behövdes tas i det tidskrävande och oavlönade arbetet. 

– Vi har tänkt stort, vi har siktat bortom månen, vi har varit på andra galaxer liksom. Men vi har varit tvungna att skala av mer än vad jag hade velat på grund av att det här är ju helt oavlönat för oss. 

– Men själsmässigt så är jag så jävla nöjd. Det har varit ”a sweet hell” på något sätt, säger Gina Dimovska och skrattar. 

”Vi ska samarbeta och vi ska älska varandra”

Alla Lundagård talar med är eniga om att bland de mest värdefulla arbetet med Märgen fått med sig är mötena mellan studenterna på de olika utbildningarna. Med olika perspektiv på samma bransch har utbytet varit lärorikt, berättade Saga Stigsdotter. Gina Dimovska håller med, och pekar även på att Märgen varit ett ljus i en annars rätt mörk och tuff bransch. 

– Vi konkurrerar med varandra. Men här har vi fått lov att samarbeta. Och jag hoppas att det sätter ton för alla de som har varit med i projektets framtida karriärendeavors. Att vi är varandras kollegor och vänner först och främst innan vi ska gå och försöka hugga varandra i ryggen för en fucking tidning eller en fucking bok. Nej, vi ska samarbeta och vi ska älska varandra. Det är det, säger Gina Dimovska, som hoppas på att nästa generation kommer att fortsätta med arbetet. Om det blir så tvekar hon inte för att ställa upp igen. 

Kristina Cekanovic har liknande förhoppningar:

– Långsiktigt är målet att införliva tidskriften som en del av en gemensam utbildning mellan Författarskolan och förlags- och bokmarknadskunskapen. Det ska bli fler nummer.

Vimmelstämning på Galleri Frank när ”Märgen” hade releasefest. Foto: Cornelia Petersson