Centerpartiets Anders Ådahl tycker att regeringen lägger för mycket fokus på utbildningar som leder till jobb och menar att saker som kultur bör vara en del av universitetsutbildningar.
– Vi måste också utbilda människor som lär sig tänka ur olika perspektiv, säger han.
Anders Ådahl är Centerpartiets talesperson för forskning och högre utbildning och skattepolitik. Han kommer från en bakgrund som teknisk doktor i energi och miljö vid Chalmers tekniska högskola och är sedan 2022 riksdagsledamot. Han förklarar att han alltid haft en fot i universitetsvärlden, men att han ville in i politiken för att kunna göra skillnad – då blev det Centerpartiet.
– Det är min hemlighet, som inte är någon hemlighet längre. Jag har röstat på Centerpartiet i alla val, säger han.
Innan intervjun med Lundagård pratade Anders Ådahl med Lunds universitets rektor, Erik Renström, om akademisk frihet och universitetens roll i ett förändrat säkerhetsklimat.
– Universitetens roll att ta fram kunskap kan ibland kollidera lite med önskan om att försvaret får ta del av kunskapen. Mycket av den civila forskningen kan användas i militära syften. Det blir en svår balansgång, säger han och menar att den fria akademin behöver navigeras på ett nytt sätt.
Våren 2023 halverade den sittande regeringen mandatperioden för universitetsstyrelsen från tre år till ett och ett halvt på grund av det förändrade säkerhetsläget. På regeringens hemsida motiveras detta med att kunna placera kunniga i området på högre uppsatta poster, för att öka säkerheten.
– Den åtgärden tyckte jag var helt fel. Styrelsen har ingenting med det operativa arbetet att göra, det är rektorn som ska säkerställa det.
Anders Ådahl håller med om att det finns ett ökat säkerhetshot, men riktar kritik mot hur hotet hanterats och menar att regeringens metod inte är optimal. Universitetens kärnuppdrag är att utbilda och bedriva forskning och direktstyrning bör undvikas, som han menar att beslutet kan leda till.
I stället skulle man, enligt Anders Ådahl, kunna informera och uppmärksamma styrelsen på eventuella säkerhetshot och åtgärder.
– Regeringen skulle ha en dialog med Sveriges rektorer och universitetsledningar om läget. Nu blir det dumt med den här direktstyrningen som inte har med svensk universitetstradition att göra, säger han.
Centerpartiets utbildningspolitik har tre fokus, berättar Anders Ådahl. För det första vill partiet stärka den akademiska friheten.
– Det är det vi kallar institutionell frihet som handlar om att universiteten ska kunna agera mer självständigt, och individuell frihet, att forskarna är de som bäst formulerar forskningsfrågorna, säger han.
Anders Ådahl vill även fokusera på att höja kvaliteten på utbildningen, som han menar har halkat efter de senaste 20 åren. Tuffare prioriteringar krävs för att hålla en hög internationell standard.
Universiteten är tätt knutna till staten och rektorer fungerar både som akademiska ledare och myndighetschefer, vilket hämmar en innovativ utveckling, menar Anders Ådahl. Dessutom, tillägger han, har universiteten inte så mycket egna finansiella medel att göra satsningar med, utan söker i stor utsträckning bidrag från forskningsråd.
– Man kan säga att universitetsledningarna är bundna, både av att de är en myndighet och också av att inte ha så stora fria medel, säger han.
För att minska statlig styrning och främja akademisk innovation vill Centerpartiet reformera forskningsfinansieringen i grunden.
– Mekanismerna som finns gör att de fria medlen urholkas. Vi vill satsa mer pengar, men framför allt se över organiseringen och hur pengarna delas ut i forskningen, sammanfattar han.
Slutligen vill Centerpartiet göra universitetsutbildningar mer tillgängliga över hela landet. För Anders Ådahl är det viktigt att utbildning är tillgängligt oavsett var man bor eller vilken livssituation man befinner sig i.
– Vi ser behovet av både spetsforskning och bred tillgång till utbildning för att stärka Sveriges konkurrenskraft och skapa kompetens över hela landet, säger Anders Ådahl och jämför med Liberalerna, som han menar inte fokuserar på utbildningsbredd i samma utsträckning.
En annan sak som skiljer Centerpartiets politik från regeringens är vad Anders Ådahl beskriver som synen på studenter. Han menar att regeringen fokuserar på utbildningar som leder till ett jobb på arbetsmarknaden, men att det inte är det enda viktiga.
– Vi ska ha utbildningar som leder till jobb, men det är bara halva sanningen. Vi måste också utbilda människor som lär sig tänka ur olika perspektiv och kan forma morgondagens arbetsmarknad, säger han och jämför med Handelshögskolan i Stockholm.
Där har kultur integrerats i utbildningarna för att främja samhällsnyttigt entreprenörskap. Regeringen prioriterar i stället STEM-ämnen för att möta marknadens behov.
Han betonar åter vikten av tillgång till bred utbildning över hela landet och menar att samhällets utveckling till stor del ligger hos studenterna och i förlängningen i hur utbildningen formas.
– Vi tycker att regeringen har kastat bildningsidealet åt sidan. Tappar vi bildningsidealet tappar vi det sammanhållna samhället och ökar polariseringen.
Lundagård har utan framgång sökt Liberalerna och utbildningsminister Johan Pehrson för en kommentar.