En ny ljudbild, för första gången på sju år. Det var bara en av nyheterna när Radio AF igår inledde sina sändningar för terminen.
– Det känns som att folk är sjukt peppade, säger programchef Johanna Grüter.
Programchef Johanna Grüter och producent Aron Schuurman tar emot på en annars tom Radio AF-redaktion. När intervjun genomförs har sändningarna ännu inte satt igång, men det är bara timmar kvar tills den nya tablån ska presenteras för medarbetarna.
Men det är inte samma Radio AF som kommer att möta lyssnarna i etern. Sedan förra terminen har ljudbilden gjorts om helt, med nya och fler jinglar och ljudeffekter som kommer knyta samman de totalt 42 programmen och poddarna.
– Att uppdatera ljudbilden har inneburit att gå till grunden. Hur vill vi att vi ska låta utåt, för lyssnaren, säger Aron Schuurman, som har varit huvudansvarig för den nya designen.
Den tidigare ljudbilden från 2014 var anpassad efter tre kategorier: morgon, vardag och helg. Nu kommer dagarna med Radio AF istället vara uppdelade på ett mycket mer specifikt sätt.
– Det vi har tittat på när vi har jobbat med det här är, vad finns det mer för delar av veckan och dagen? Och då har vi gjort så att vi har nio delar: natt, morgon, lunch, plugg, kväll, fest, bakis, brunch och helg, säger Aron Schuurman.
Kategorierna, eller ID:n som de kallas inom Radio AF, styr bland annat över vilka ljudeffekter och musikval som görs vid dessa specifika tider. Exempelvis kommer lunchjinglarna spelas över en ljudmatta som ska ge lyssnaren en känsla av att vara i en kafeteria eller matsal.
Förhoppningen är att uppdateringen ska ge lyssnarna en mer stringent upplevelse, något som inte bara påverkat ljudbilden.
– I några terminer har det funkat så att redaktörerna ansvarar för lite huller om buller, utan att det är någon röd tråd mellan vilka program man ansvarar för. Men nytt för i år är att de också är uppdelade efter kategorier, berättar Johanna Grüter.
Både hon och Aron Schuuman ser fram emot den kommande terminens arbete, med allt vad borttagna restriktioner innebär.
– Det känns som att folk är sjukt peppade på nystart till hösten, det känns som att tiden har varit lite på paus. Så den här lanseringen av vår ljudbild kommer med väldigt bra timing, säger Johanna Grüter.