För tio år sedan gick han från att vara Bredbands-Jesus med hela svenska folket till att bli syndabock för den spruckna IT-bubblan. Nu vill entreprenören Jonas Birgersson tillbaka till toppen. Men vägen till återuppståndelse är svår.
– Ursäkta att jag är sen. Jag satt i en videokonferens med Singapore.
Jonas Birgersson sveper in på Tegnérs tio minuter efter avtalad mötestid. Han lämpar snabbt av sig sina ytterkläder på en stol. Det är en av hans få lediga timmar under en hektisk arbetsvecka. Som ur-lundensare trivs Jonas Birgersson som fisken i vattnet här i hjärtat av Lunds studentliv, AF-borgen.
– Jag har många glada minnen härifrån. Det är alla karnevaler och baler, massor av sena nätter, galna upptåg och roliga möten. Det är ett härligt hus, säger han.
Trots Jonas Birgerssons uppenbara vurm för universitetsutbildning har han bara läst enskilda kurser. Någon examen har han inte tagit ut än, och han har ingen brådska.
– Jag kanske tar examen när jag blir gammal. Universitetet har ändå varit en fantastisk upplevelse. Men det är samma böcker överallt. Nu kan man ju dessutom få tillgång till de bästa föreläsarna på nätet när man vill. För mig har en examen inget egenvärde, säger Jonas Birgersson.
Strax innan it-bubblan sprack för snart tio år sedan låg Jonas Birgerssons bolag Framfab i den absoluta framkanten för bredbandsutvecklingen. Superlativen haglade i media. Jonas Birgersson kallades både frälsare och guru när han reste land och rike runt med sina föreläsningar om IT-utveckling. Han var inte ens 25 år fyllda när han fick epitetet Bredbands-Jesus.
– Det var en rubriksättare på Veckans Affärer som låg bakom det där. Han är visst chefredaktör nu. Jag fick i alla fall reda på att just det numret är den mest sålda affärstidningen i Sverige någonsin. Det är tydligen den upplagan de fortfarande siktar på att slå.
Hösten 2000 vände allt. Börsen störtdök. Framfab föll tungt. Mängder av sparare förlorade pengar i överbelånade Framfab-aktier. De hittade sin syndabock i Jonas Birgersson, en ung och frispråkig nybliven IT-miljonär med ett övervärderat företag som nyss totalkraschat.
Men Jonas Birgersson vägrar än i dag att ta på sig skulden för det som hände.
– Vi var ett konsultbolag som växte snabbt och visst var vi övervärderade. Men vi i bolaget får ju inte ens försöka påverka värderingen.
Han liknar börsen vid spelet på en travbana.
– Vi var bara hästarna som sprang på den här banan. Vilka odds folk sedan sätter på oss kan vi inte påverka.
Hästar och travodds till trots. IT-kraschen var ett faktum och kritiken mot Jonas Birgersson var hård. När den nyblivna syndabocken var som mest ansatt hittade han en trygghet i sin lundensiska bakgrund.
– Jag tror det hjälpte jättemycket att alla vi som hade varit inblandade i det här kommer från Lund. Vi hade distans och vi kunde skämta om det. Det var ju till exempel det här IT-losertemat på Lundakarnevalen 2002. Vi hade vagn nummer 13 och vi hade byggt en enorm börskurva i frigolit som gick rakt ner i marken. Och så gick jag där bakom med min fleece. Vi hade bjudit in folk som var inblandade och då kunde vi skämta om det. Det var glada studenter, en kul grej. Lite terapeutiskt. Efter karnevalen var vi färdiga med hela den här IT-losergrejen, säger han.
Den evigt optimistiske affärsmannen Jonas Birgersson behöver inte mycket tid för att komma igen. Ett av hans kännetecken är att han reser sig på fem trots svåra motgångar och hård kritik.
Efter krisen släppte Jonas Birgersson Framfab och lämnade alla sina uppdrag i företaget. Med något undantag har han hållit sig undan det mediala rampljuset i flera år.
Under tiden har han jobbat med nya projekt. Har hunnit fylla 38 år. Bildat familj. I dag är Jonas Birgersson vd på Labs2. Precis som Framfab utvecklar företaget programvara för snabbare bredband. Skillnaden är att Jonas Birgersson nu siktar in sig på resten av världen.
– Det byggs enormt mycket bredband utomlands nu. I Sverige bryr man sig inte så mycket som för tio år sedan. Det är inte lika spännande. Men det är nu resten av världen börjar bygga. Vi ligger väldigt långt före.
Företagets huvudkontor, som är placerat mitt i centrala Lund, andas IT-boomens glansdagar. Det är öppna ytor och förkromade trappräcken. Automatkaffet är gratis och stämningen avslappnad. Bakom stora reklamskyltar som blev över från en mässa döljs själva labbet där programvaran utvecklas. På de datorskärmar som står uppradade i caféet presenterar en virtuell Jonas Birgersson företagets produkter, iklädd en blågul hockeytröja. Den riktiga Jonas Birgersson är för dagen klädd i svarta byxor i kraftigt tyg, kängor och en bomullströja med autografen sydd i snirkliga bokstäver. Han visar leende upp sitt första sponsrade klädesplagg.
– Det här är från den sista konfektionsindustrin som finns i Sverige. Så det är kul. Jag vill ju stödja den svenska industrin, säger han.
Fleecetröjan må vara historia, men Jonas Birgersson skapar fortfarande rubriker. I mitten av februari kom det fram att Labs2 lämnat felaktiga siffror i bokslutet för 2009. Felet resulterade i att aktiens värde ökade med femtio procent, till 3 öre. Det korrekta bokslutet visade dock upp en förlust som var större än bedömarna väntat sig. Affärssajterna skrek ut rubriker som ”Birgersson gör bort sig – igen” och ”Nattsvart för Labs2”.
Jonas Birgersson tycker inte att händelsen var värd så stora proportioner, men han medger att det har inträffat ett fel i företagets databas.
– Det var ett mänskligt fel. Två jämförelsetal som tillhörde 2007 års siffror hade råkat hänga med till årets redovisning. Revisorerna hade helt enkelt missat att det var fel siffror. När det gäller aktien som gick upp till tre öre så är detta inget nytt eller ovanligt. Den har pendlat mellan två och tre öre det senaste halvåret. Om den hade gått upp till fyra öre hade det däremot förtjänat en rubrik, säger Jonas Birgersson.
Vad har du lärt dig av allt det du har gått igenom?
– Något av det viktigaste jag har tagit med mig är att man aldrig kan ta kritik och negativa rubriker personligt. Om jag till exempel får skit för något i pressen, så är det varumärket Jonas Birgersson som kritiseras, inte privatpersonen. En annan viktig erfarenhet jag har tagit med mig är att jag och mina kollegor aldrig är så bra eller dåliga som det skrivs. Om man höjs upp den ena stunden så kan man vara beredd på att plockas ner i nästa. Så fungerar det. Det gäller bara att vara mentalt förberedd.
Oavsett skriverierna kvarstår faktum: Jonas Birgersson har drivit sitt företag i tio år utan vinst. Det är dock inget som verkar bekymra honom.
– Labs2 är ett utvecklingsbolag där vi bygger mjukvara. Vi behöver ett visst antal användare för att det ska bli lönsamt. Mjukvara är väldigt svårt för du investerar massor och får du sedan tillräckligt många användare så blir det väldigt lönsamt.
Jonas Birgersson pratar om tioårsperioder utan vinst lika lättsamt som när han diskuterar hemdatornostalgi eller glädjen i att fortsätta det senast påbörjade rollspelet.
Han har ett självförtroende i sitt entreprenörskap som kan tyckas gränsa till det naiva. Men kanske är det just den egenskapen som gör att han aldrig ger upp trots negativa rubriker och finansiella motgångar. Det stora målet är att lyckas med sitt nuvarande projekt, och han är beredd att ge det rejält med tid.
– De första tio åren byggde vi produkten. De kommande tio åren kommer vi att få reda på om vi hade rätt eller inte. Det är många som har sagt att jag var tio år före min tid med allting.
Jonas Birgersson är inte oväntat optimistisk när det gäller framtiden för det snabba bredbandets utveckling.
– Jag tror att 2010 kommer att bli det år när modellen som togs fram i Sverige för tio år sedan med öppet nät kommer att få sitt internationella genombrott. Det kommer att stå i historieböckerna att under 2010 bevisades det att det här är en global modell.
Foto: Stina Qvarnström