Sex och erotik har alltid spelat en viktig roll, i alla samhällen och alla tider. Det är en av de drifter som allra tydligast sammanlänkar oss med våra förfäder. Vår samtid och vårt förflutna är bundna till varandra genom människans vilja att ha sex. Den sexuella drivkraften i oss är en förutsättning för mänskligheten, utan sex – inget vi.
I dag är det väl knappast någon som rynkar på näsan eller höjer på ögonbrynen när en sexscen dyker upp på teveskärmen? Kanske känns det stelt och olustigt när man, under en filmkväll med sina föräldrar, tvingas genomlida de långa minuterna närfilmens huvudkaraktärer trevande närmar sig varandra, förtrollade av en erotisk stämning, men något konstigt är det inte. Nästan överallt i populärkulturen ser vi sex skildras, oavsett om vi vänder oss mot ungdomsserier som Riverdale (2017) eller den provokativa The Idol (2023). Men trots att vi lever i en tid när vi ständigt omges av sexuellt innehåll, verkar lust och kärlek helt och hållet ha runnit ur dagens sexskildringar.
Under hösten 2023 genomgick jag ett utdraget breakup. En stor del av dagarna satt jag framför datorn, för det mesta i soffan, svettig och äcklig i otvättade mjukisbyxor. Distraherad av olika serier och filmer, som man ofta gör när verkligheten känns lite för jobbig. Många långa kvällar spenderades ihop med fiktiva kärlekspar, i synnerhet dem i ungdomsserien Gossip Girl (2007). När jag torkat tårarna efter att, för kanske femte gången under min livstid, ha sett Chuck och Blair gifta sig i sista avsnittet bestämde jag mig för att ge HBO:s något mer moderna Gossip Girl-variant från 2021 en chans.
Skillnaden mellan de två serierna var tydlig, men något svårartikulerad. Bägge skildrar sex och erotik, ofta och mycket, men sättet de gör det på känns helt olika. Originalversionen ger intryck av en (någorlunda) okomplicerad relation till sex och lust. Visst, seriens natur är dramatisk och kaotisk men det finns en enkelhet och rakhet som tycks gått förlorad i uppföljaren. Där drunknar man i stället i undertoner och symbolik, sexet är aldrig bara sex, och lusten verkar alltid handla om någonting annat.
Den illa dolda symboliken i nya Gossip Girl fick mig att tänka på det man menar när man, inom semiotik, pratar om tecken: När någonting representeras av någonting annat. Ett träd representeras av en bild på ett träd eller bokstäverna som tillsammans bildar själva ordet träd. Man menar att i princip vad som helst kan fungera som ett tecken, så länge det råder en gemensam uppfattning kring tecknets betydelse. Sex kan symbolisera precis vad som helst, beroende på vad vi kommer överens om.
Kärlek och lust tycks helt ha underkastats andra budskap.
Insikten om tecken och symboler är kanske inte revolutionerande i sig, men det leder mig till frågan: Har vi ändrat innebörden av det som sex får stå symbol för? Precis detta funderar Ulrika Kärnborg kring i sin essä Sex i kulturen: Från frigörelse till undergång (2021). Hon tycker att sex i populärkulturen i dag får representera nästan vad som helst, utom kärlek. Hon hänvisar till moderna teveserier och litteratur där sex kopplas till tomhet och destruktivitet. Förr, menar Kärnberg, lät filmer som Dirty Dancing (1987) sexskildringarna stå för lust och frigörelse, men nu, i en värld där vi ständigt är omgivna av pornografi, och varufieringen av lust och relationer nått sin spets, låter vi den verkliga erotiken stanna mellan hemmets fyra väggar. Eller som hon själv uttrycker det: När marknadskrafterna drar och sliter i oss, backar vi hellre tillbaka till privatsfären. Där, i lugn och ro och utom räckhåll för kameror och sociala medier, kan vi ägna oss åt en sexualitet som inte behöver beskrivas.
Tanken på sexets roll i dagens populärkultur slår rot i mig. Jag vill ta reda på mer och tittar igenom alla mina streamingtjänster. Från den omtalade serien The White Lotus (2021) till SVT:s satsning Gaslight (2023) till brittiska Sex Education (2019). Jag försöker på något sätt urskilja en röd tråd. Vad är det med vår tids sexscener som gör att de känns så annorlunda från tidigare?
Gemensamt för de allra flesta verkar vara att sexet, oavsett om det är lustfyllt eller inte, fungerar som en slags narrativ motor. Det kan bana väg för frågan om monogami och lojalitet, eller skvallra om en karaktärs tomhet eller uselhet, men sexskildringarna verkar sällan sprungna ur en längtan efter bara sex. Kärlek och lust tycks helt ha underkastats andra budskap. Sexet blir ett verktyg som driver berättandet framåt, snarare än en del av berättelsen. Ett kärl som får bära större frågor och teman i stället för att stå på egna ben.
Kanske undrar du om tiden av sensualitet och lust är förbi? Fungerar sex i film och serier nu mer bara som en metod för att föra ett resonemang eller en handling framåt? Nja. Riktigt så illa är det nog inte. Visst har det sensuella i film och serier delvis. hyvlats bort från sexet, som i stället får agera symbol för andra saker. Och det är kanske inte så konstigt när vi har gått från att leva i en tid där sexuellt innehåll och sexskildringar var svårtillgängliga, till att se nakna kroppar och sexuella referenser i princip överallt. Nu när nästan allt är tecken för lust och erotik, känns sexskildringarna urholkade och måste därför fyllas med någonting annat. Eftersom sex i dag finns i överflöd, blir en sexscen i Gossip Girl 2021 inte lika laddad som en från 2007.
Avskaffa alla scener med tvångsmässiga våldtäktsfantasier, vars enda syfte är att provocera.
Men självklart finns det undantag. Eller kanske rent av en tillbakagång. I Lisa Taddeos Three women (2023) gör de lustfyllda sexscenerna en comeback. Ett försök att diversifiera sexets roll, här får lusten och erotiken flöda. Karaktärerna drivs av ärlig lust och kåthet. Kanske är det början på en nygammal era? Sexualitetens lustar återerövrar teveskärmen. Här spökar sexets gamla roll när karaktärer har otrohetsaffärer. Inte för att visa ett förfall utan för att i stället understryka den enorma roll som lust och erotik spelar hos människor, och hur härligt det kan vara med sex och njutning.
Sex verkar finnas överallt och ingenstans på samma gång. Och kan symbolisera mycket. Det råder inga tvivel om att sexets roll i populärkulturen någon gång kommer skos om på nytt. Jag hoppas bara att nästa era rymmer kärlek, lust, passion, i motsats till dagens trötta sexscener. En önskan: Avskaffa alla scener med tvångsmässiga våldtäktsfantasier, vars enda syfte är att provocera. In med intimitet och njutning, helt utan syfte annat än lust för lustens skull. Kanske är det dags att ta tillbaka gladporren? Jag vet inte. Men ge mig en scen där sex bara är sex och jag ska ge dig en stående ovation.
Artikeln publicerades ursprungligen i Lundagård nummer 1 2024.