På onsdagen tog nya teknologer av sig overallerna för att istället tävla i robotbyggande. Stämningen var uppjagad när samarbetsförmågan sattes på prov, och snabbt fick studenterna se alla sidor hos sina kursare.
– Man lär sig varandras svagheter, säger studenten Johan Kjellman och skrattar.
Legobygge, programmering och samarbete. Koncentrationen är total när ett hundratal nollor från elektroteknikprogrammet på sju timmar ska sätta ihop den bäst fungerande legoroboten. När byggandet är klart ska de åtta grupperna tävla mot varandra om att snabbast köra sin robot igenom en labyrint.
”Alla har åsikter om allt”
Viljorna är många i de olika lagen. Bakom ett av borden sitter Johan Kjellman tillbakalutad på en stol och granskar sina kamraters arbete.
– Jag bidrar med det kritiska tänkandet. Alla har åsikter om allt, vi är lite oense och har varit för ivriga, säger han.
Det är många bitar som ska falla på plats och för att få till den bästa roboten är det måste lösningar testas.
– Men det gäller ju att inte ändra för mycket. Det är svårt nog bara att få roboten att fungera, konstaterar han.
Socialt verktyg
Emil Ohlsson var med och startade projektet hösten 2008. Han förklarar att tävlingen sedan dess varit mycket populär och att den är ett bra komplement till annan festlig verksamhet.
– Båda delarna behövs. Detta är ett sätt att testa studenternas förmåga att analysera i grupp, samtidigt som det är ett bra sätt att lära känna varandra, säger han och fortsätter:
– Det är mycket teoretiskt i början av utbildningen. Tävlingen har blivit ett sätt att visa de bästa bitarna med programmet. Jag tror det är skönt för novischerna att få in ett praktiskt moment och se att utbildningen inte bara handlar om matte.