Prefekten om nya socionomutbildningen: Inte så stora förändringar för oss

- in Nyheter, Utbildning, Utbildningspolitik

Socionomutbildningen ska bli mer likvärdig i juridik och verksamhetsförlagd utbildning. Dessutom ska ungdomskriminalitet och hedersrelaterat våld bli obligatoriska moment. Det är några av de förslag som regeringen presenterade i en utredning av utbildningen i början av mars. Men vid Socialhögskolan i Lund väntas förslagen inte leda till stora förändringar.

– Vi har redan kurser och moment som berör både ungdomskriminalitet och hedersrelaterat våld på flera terminer. Faktum är att alla våra kurser på något sätt berör dessa frågor, även om de inte alltid är formulerade på exakt samma sätt som i de nya förslagen, säger Katarina Jacobsson, prefekt vid Socialhögskolan i Lund.

Vid Socialhögskolan utbildas årligen mer än 250 nya socionomer. På presskonferensen där regeringens utredare överlämnade sina förslag sade utbildningsminister Johan Pehrson att landets socionomutbildningar ger bristfällig kunskap om normbrytande beteende och kriminalitet. Enligt utbildningsministern är ämnet sällan en central del av utbildningen, vilket gör att många socionomer saknar rätt förberedelser för arbetslivet. 

Katarina Jacobsson, professor i socialt arbete och prefekt vid Socialhögskolan i Lund. Foto: Kennet Ruona

Men Katarina Jacobsson delar inte den bilden. Hon menar att utbildningen i Lund redan har en omfattande samverkan med olika aktörer, som socialtjänst, civilsamhälle och brukarorganisationer, för att få en tydlig koppling till praktiken.

– Det verkar finnas en uppfattning om att universiteten och socionomutbildningarna är helt frånskilda verkligheten. Jag kan bara tala för vår utbildning, men den är mycket nära kopplad till praktiken, både inom socialtjänsten, med brukare och civilsamhället. Så jag känner inte igen den bilden, säger Katarina Jacobsson.

”Principfel att detaljstyra utbildningen”

Katarina Jacobsson säger att hon förstår regeringens vilja att agera i en tid då ungdomskriminalitet och gängvåld är brännande samhällsfrågor, men menar att förändringar av socionomutbildningen inte är den enda lösningen.

– Det finns nog en genuin vilja att åstadkomma förändring, men samtidigt tror jag att det är lätt att gå fel när man försöker lösa komplexa samhällsproblem genom att justera en utbildning, säger hon och fortsätter:

– Det är viktigt att man inte glömmer att socialt arbete inte handlar enbart om att hantera normbrytande beteende. Vi ser till helheten, och det finns många fler aktörer och samhällsfunktioner som också måste beaktas. Det handlar om att förstå vad som leder till dessa problem och arbeta förebyggande.

Katarina Jacobsson tycker att det är positivt att utredningen föreslår en socionomutbildning med större fokus på färdigheter och förmågor och att man aktivt ska jobba med att vara praktiknära. Men hon ser också en fara i att man från politiskt håll styr innehållet i olika utbildningar. 

– Det är ett principfel att detaljstyra utbildningen på det här sättet. Det gör det svårare för oss att anpassa innehållet själva från lärosätenas håll efter de förändrade behoven i yrkesfältet. Vi har ett ansvar att utveckla utbildningen i takt med samhällsutvecklingen, och en reglering riskerar att hämma en sådan process, säger hon.

Om socionomutbildningen

+
  • Socionomutbildningen ges vid Socialhögskolan, som är en institution inom den samhällsvetenskapliga fakulteten.
  • Utbildningen ges dels i Lund, dels i Helsingborg och bedrivs enligt en gemensam utbildningsplan. Studenterna söker till och antas på respektive ort.
  • Antagning sker till vår- och hösttermin både i Lund med 90 studenter och Helsingborg med 60 studenter.
Källa: Lunds universitet

Läs mer:

Mer juridik på socionomutbildningen