I klassen går bara tre personer. Alexander Jan Öberg är en av dem som tar kandidatexamen i komposition. Lundagård följde hans examenskonsert i Malmö.
– Sedan gymnasiet är jag såld på klassisk musik, säger han.
Utanför Caroli kyrka i Malmö lyser marschaller. Kyrkan är knappt halvfull men med blågula flaggor, mousserande vin och snittar infinner sig ändå en känsla av skolavslutning.
För Alexander Jan Öberg, som komponerat och arrangerat sin examenskonsert, började arbetet redan i januari. Han ger tecken till kören som börjar sjunga – en annorlunda version av Värmlandssången.
– Jag har alltid tänkt mig den som en sorglig sång, berättar Alexander efteråt.
Toner från Frankrike
Senare får vi höra stråkkvartetten spela Den eviga valsen, och så kommer vi fram till det som Alexander kallar kvällens höjdpunkt.
– Det är fyra dikter av en fransk tonsättare som jag blev förtjust i för fyra, fem år sedan som jag tänkt på sedan dess. Detta har jag skrivit för sångerskan Sabina Zweiacker som jag känt ett bra tag, säger Alexander.
Hela ensemblen, totalt 16 musiker, är aktiva i musikstycket och det är fängslande. Konserten avslutas med att kören sjunger Den blomstertid nu kommer.
– För att få en riktig skolavslutningskänsla, berättar Alexander
Började på kommunala musikskolan
Alexander Jan Öberg har spelat musik sedan han var riktigt liten. De spelade mycket hemma, eftersom både hans bror och pappa var musikintresserade.
– Senare började jag på kommunala musikskolan som alla andra. Där spelade jag gitarr och började skriva lite låtar, säger Alexander.
På högstadiet började han spela i rock- och metalband. Det var inte förrän på gymnasiet som han började intressera sig för klassisk musik.
– Vi fick studera klassisk musik i detalj, och det tilltalade mig. Senare på gymnasiet fick vi göra ett projekt, och då inriktade jag mig på klassisk musik. Sedan dess har jag varit såld, säger Alexander.
Unik utbildning
Alexander, som kommer från Linköping, sökte sedan till musikhögskolan i Malmö, och nu har han tagit en konstnärlig kandidatexamen i komposition.
– Jag tycker att kompositionsutbildningen i Malmö är unik eftersom den är så hantverksbetonad. Vi har studerat Bach, Mozart och de andra klassikerna från grunden. Det tror jag är positivt oavsett vad man skriver, det är bra att veta hur allt fungerar, säger Alexander.
”Måste kunna betala hyran”
Vad som händer härnäst vet inte Alexander.
– Jag vill ju skriva musik på ett eller annat sätt, men jag måste också kunna betala hyran. Samtidigt är jag väl rustad nu, jag har bra hantverkskännedom och en ovanlig kompetens som behövs, säger han.