Antalet studenter som pluggar på distans har ökat kraftigt de senaste åren. Samtidigt presterar distansstudenter sämre än campusstudenter och två femtedelar tar inga poäng alls.
Antalet distansstudenter i Sverige har mångdubblats de senaste åren. Höstterminen 2009 läste 62 000 studenter i landet helt och hållet på distans. Då utgjorde de 22 procent av alla högskolestuderande.
Men prestationsgraden, det vill säga hur väl studenter lyckas ta de poäng som de är registrerade för, låg på 56 procent läsåret 08/09, att jämföra med 79 procent för all högskoleutbildning. Och nästan 40 procent av de registrerade på en distansutbildning tog inte en enda poäng.
Studerar utan poäng som mål
På Högskoleverket, HSV, ser man framförallt två skäl till den låga prestationsgraden bland distansstudenterna.
– Det är ganska lätt att registrera sig på kurser och en starkt bidragande faktor är att man anmäler sig men sedan inte går kursen, förklarar Per Westman, utredare på Högskoleverket och fortsätter:
– De som läser på distans är äldre och i högre grad läser de för att förkovra sig, man är inte intresserad av att plocka poäng.
Kvaliteten spelar roll
SFS, Sveriges förenade studentkårer tror att Högskoleverkets teorier stämmer men pekar även på att utbildningens kvalitet kan spela roll för de låga prestationerna.
– Det finns undersökningar som visar på att just kvaliteten på utbildningen spelar roll generellt när studenter hoppar av en utbildning. Distansutbildningarna har växt på ganska kort tid, och det är klart att de kan kräva andra typer av resurser för att kvaliteten ska vara fortsatt god, säger ordförande Beatrice Högå.
Prestationsnivå på 50 procent
På HSV vet man inte om låg kvalitet på utbildningarna kan ligga bakom att många inte tar poäng överhuvudtaget.
– I vårt kvalitetsgranskningssystem utvärderar vi utbildningar som kan leda till minst en kandidatexamen. Vi går inte in och utvärderar enskilda kurser, säger Per Westman.
Nyligen fick myndigheten dock i uppdrag att göra stickprov på kurser som inte brukar ingå i en examen.
En överväldigande majoritet av distansstudenterna vid Lunds universitet läser på grundnivå. Ifjol låg prestationsgraden på 48 procent, men räknar man in de avancerade studenternas högre prestationer, ökar den totala prestationsgraden till 50 procent.
Bristande strategi
Enligt prorektor Eva Åkesson finns det stora skillnader mellan lärarnas kunskaper i ny teknik, men man ställer inga direkta krav på lärare att kunna allt nytt.
Universitetet saknar också en strategi för distansutbildningar då man inte skiljer på olika utbildningsformer.
– Gränserna är inte så skarpa. Mycket av det som utvecklats för distanslärande använder man nu inom campusbaserat e-lärande. Man har tittat på hur man kan öka genomströmningen genom till exempel ett obligatoriskt moment efter ett par veckor, så att man inte bara registreras utan ambition att fullfölja.
Breddar inte rekryteringen
Tidigare lyftes distansutbildning ofta fram som ett sätt att bredda rekryteringen till högskolan, men en undersökning av HSV visar att många som studerar på distans redan har en utbildning bakom sig.
– De som pluggar på distans är ofta återrekryterade. Det bidrar inte i stor utsträckning till att rekrytera nya grupper. Vi tror att det används till fort- och vidareutbildningar på olika sätt, säger Ingeborg Amnéus på Högskoleverket.