Genom att vända på kronor och ören söker Maria Rosén efter möjligheterna till att röra på sig. Men höstbudgeten är oresonlig.
Så svårt kan det väl inte vara? Det är bara att ta cykeln i stället för att ta bussen, eller helt enkelt sadla upp på apostlahästarna? Och Lund som är så litet, här är det gångavstånd till allt. Jag får väl låta bli att åka in till Malmö, där finns ändå inget för en Lundastudent att hämta. Nej, jag behöver inget periodkort. Periodkort är för pensionärer.
Ovanstående beslut fattar jag varenda gång det är dags att lägga fram min årliga höstbudget. Den årliga höstbudgeten utformar jag varje år i augusti inför varje skolår för att kunna leva med den ordnade ekonomi på vilken varje människas sinnesfrid vilar. Och varje år i augusti ser jag att det faktiskt kostar 485 svenska kronor för att köpa till sig trettio dagars obegränsad njutning av våra bussar och tåg. Och varje år i augusti tänker jag att jag ska sluta med sådana kapitalförstörande vanor.
Två veckor efter att höstbudgeten framlagts börjar jag fundera. Jag tänker på mitt Jojokort som jag matat med fyrahundra kronor hittills. Jag tänker på att jag är bjuden till vänner i Malmö i helgen och att det tar ju ganska lång tid att cykla till Malmö, och jag vet ju inte hur man gör upp eld heller om jag skulle bli hungrig på vägen. Och jag tänker att det var kanske lite dumt att strunta i att köpa periodkort, men sedan tänker jag att no pain, no game. Det finns säkert någon gammal hippie på väg söderut på E6:an som känner medlidande för en student som står vid Lundaavfarten med tummen i vädret.
Ytterligare en vecka och hundra Jojospenderade pengar senare tänker jag inte att jag borde ha köpt ett periodkort – jag ångrar det bittert. Dagen efter ska jag ta bussen till Malmö och chauffören suckar trött och säger att nä, du har inga pengar på det här kortet. Den här gången heller. Saken är klar.
Den 26:e september står jag i kön på Skånetrafikens kundcenter, lättad över att lidandet är över. Och hoppas att utgiftsposten märkt ”pendelkort” inte tänker bli ännu mer betungande för budgeten efter den presumtiva prishöjningen 2012.