Ser du skillnaden?

- in Nyheter, Studentliv

Det är fem år sen senast och nu ska alla kompendier, powerpoints och skrifter göras om igen. Universitet har sedan i torsdags en ny grafisk profil.

– Tidigare har materialet gett ett spretigt intryck, säger Maria Wendel som har lett arbetet.

 


Vad ska det vara för typsnitt på rubrikerna i ditt kompendium? Hur ska sigillet beskäras i institutionernas logotyper? Allt detta regleras i universitetets grafiska manual.

I torsdags fick universitetet en ny sådan och i dag bjuds det på snittar och bubbel i universitetshuset för att fira detta.

– Det handlar om att ge universitetet en gemensam visuell identitet gentemot omvärlden. Tidigare har det varit ett spretigt intryck, säger Maria Wendel som är grafisk kommunikatör på Lunds universitet.

Vilka är de största förändringarna?

– Färgerna är en synlig bit. Vi har tagit fram en ljusare färgskala med pastellfärger för att komplettera huvudfärgerna brons och blått. Dessutom kommer den blå färgen att få en mer tillbakadragen roll, säger Maria Wendel.

Arbetet har gjorts i samarbete med en extern kommunikationsbyrå. Manualen har tagit ett och ett halvt år att ta fram och kostat drygt två miljoner kronor.
 Genom att förändra det grafiska utseendet hoppas Lunds universitet kunna få en fördel i konkurrensen om studenter och forskningsmedel.

– Vi vill visa vad Lunds universitet står för. Vi har den gamla och klassiska identiteten, den finns vare sig vi vill det eller inte. Men så har vi också den nya och dynamiska delen.

Att göra om det grafiska utseendet för en så stor organisation som Lunds universitet är ett omfattande arbete. Allt tryckt material ska fasas ut och ersättas med det nya utseendet.

– Det är inget som sker över en natt, utan det kommer att göras steg för steg, säger Maria Wendel.