Med påhittade personkonton nästlar sig sajten Gästlistan.com in i ditt kompisgäng på Facebook. Syftet är att sprida dold reklam för nationer och klubbar. Tricket är en ny typ av olaglig marknadsföring, och flera hundra studenter kan vara berörda.
– Det är ett känt knep i branschen, säger grundaren Nikola Mirkovic.
Har du facebookkompisar som du inte känner i verkligheten? Då kan du vara måltavla för en ny typ av marknadsföring riktad mot studenter.
”Vem är Sandra Lindström egentligen?”
Det var frågan som satte igång en upprörd diskussion i en klass på programmet i personal och arbetslivsfrågor ett par månader in på terminen. På Facebook var Sandra Lindström vän med ett tiotal av dem. Men när de började fråga runt visste ingen vem hon var.
– Jag hade accepterat hennes vänförfrågan under nollningen. Eftersom hon kände flera i klassen tänkte jag att det var lugnt, berättar en av dem.
Sandra Lindströms Facebooksida visar en ung, blond kvinna. Man får veta att hon är född -91, kommer från Göteborg och pluggar vid Lunds universitet. Man kan även se att hon är kompis med jämnåriga Anna Isaksson, också lundastudent. Båda två länkar de ivrigt till olika events i studentlivet via sajten Gästlistan.com, kombinerat med personliga meddelanden som ”Moneybrother på Fredag! Så jävla nice!”
När PA-studenterna tittade närmare på tjejernas facebooksidor upptäckte de ett nätverk av minst fyra olika facebookprofiler, som alla spred länkar till Gästlistan och sedan like:ade varandras uppdateringar. Studenterna började misstänka att kontona var fejkade.
– Det kändes obehagligt. Någon har tagit bilder på unga tjejer för att utnyttja dem till reklam, vet tjejerna om det? Och vad vet den här personen om oss? säger PA-studenten.
Gästlistan.com är en reklamsajt för klubbar och krogliv gentemot ”unga på väg ut i nattlivet” och inriktar sig på Uppsala, Göteborg, Borås och Lund. Bland annat sprider hemsidan information om nationernas konserter och klubbar. De uppger sig även ha ett samarbete med Göteborgs nation.
Nikola Mirkovic, som driver hemsidan, säger först att tjejerna är lundastudenter som har i uppdrag att marknadsföra sidan.
– I utbyte får de VIP-biljetter till fester.
Men varken Sandra Lindström eller Anna Isaksson existerar i verkligheten. Deras namn och födelsedatum finns varken i Lunds universitets register eller hos Skatteverket.
När Lundagård påpekar detta, erkänner Nikola Mirkovic att han själv har hittat på Sandra Lindström och Anna Isaksson och skapat deras konton i samarbete med en kompis.
– Jag får väl erkänna att det var så. Vi kände inte någon i Lund, så vi kom på idén att skapa fiktiva personer för att sprida budskapet i ett första skede. Det fick rätt bra resultat, får jag säga.
Nikola Mirkovic säger att han även har använt kontona för att göra reklam för andra produkter, bland annat högklackade skor.
Hur mycket tror du att ni har tjänat på det?
– Det är svårt att säga. I snitt klickar fem procent av ens vänner på varje delning, och de har väl en fem-sex hundra vänner.
Vilka är tjejerna på bilderna?
– Det är kompisar till mig i USA, som har låtit mig använda dem. De är med på det.
Hur många fejkade konton rör det sig om?
– Vi har två i Lund och ett i Göteborg.
Sandra Lindström, Anna Isaksson och – vem är den tredje?
– Det kommer jag inte ihåg. Spelar det så stor roll? Jag tar ju bort dem nu.
Hur är det med de andra två tjejerna som like:ar deras inlägg och delar samma reklam?
– Ärligt talat känner jag bara till de här tre. En kompis till mig kan ha startat de andra. Jag ska kolla med honom. I så fall tar vi bort dem också.
Det är förbjudet att uppge sig vara någon annan på Facebook, men sajten har problem med att stoppa den som gör det. I somras uppskattade Facebook att 83 miljoner Facebookkonton bröt mot reglerna.
Enligt Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, är fenomenet med falska facebookprofiler som marknadsföringsknep hittills okänt för dem. Klart är dock att det är olagligt.
– Det strider mot marknadsföringslagen på åtminstone två punkter. För det första måste det framgå att det är reklam, och det gör det inte. För det andra utger företaget sig för att vara en konsument, vilket också är förbjudet, säger hon.
Nikola Mirkovic säger att han nu kommer att stänga ner de falska facebookkontona.
Hur ser du på att du har lurat studenterna?
– Jag kan förstå om de känner så, men samtidigt tycker jag inte att det är så farligt när det handlar om något som är bra. Och det är inget ovanligt. Det är väldigt många som gör så i dag.
Vilka då?
– Jag kan inte säga några namn, men det är ett känt knep i branschen.
Har du varit med om något liknande? Tipsa Lundagård på 0761-33 40 20 eller lundagard@lundagard.se!