”Det blir en negativ trend om studenter inte svarar”

- in Debatt
@Lundagård

Genom att använda kursvärderingsresultatet i en analyserande kursutvärdering kan vi nå resultatet att förbättra utbildningen och undvika att missa målet som Jesper Alex-Petersen pekar på, skriver Kristina Josefson och Jenny Pobiega på Lunds universitet.

 

Först behöver skillnaden mellan begreppen kursvärdering och kursutvärdering klargöras. Med begreppet kursvärderingar avses studenternas möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen och det egna lärandet.

Det är inte lärarens prestationer i första hand som utvärderas utan om/hur studenten värderar att kursmålen har uppfyllts under den specifika kursen. Kursvärderingar ska genomföras efter varje kurs. Kursutvärderingar kommer i ett senare skede och är en sammanställning av studenternas kursvärderingar som innehåller en redovisning av hur många studenter som examinerats, utfallet av examinationen i relation till lärandemålen för kursen samt kursansvarig/examinators analys av utfallet och förslag till eventuella förbättringar. Begreppet kursutvärderingar används ibland synonymt med begreppet kursbokslut/programbokslut.

Kursvärderingar tillsammans med en analys av resultatet i en kursutvärdering ska leda till förbättringar av utbildningen och inte till att göra psykologiska profiler av studenter eller betygssättningar av lärare.

Kursvärderingar och kursutvärderingar är en bärande del i Lunds universitets kvalitetsarbete och enligt högskoleförordningen ska ”Högskolan […] ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan ska sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (Högskoleförordningen (SFS 1993:100) kap 1, 14§)

Det grundläggande syftet med kursvärderingar och kursutvärderingar är att främja kvalitetsutveckling av utbildningen, främja studenternas inflytande över utbildningen samt ge studenterna en möjlighet att reflektera över sitt lärande.

Det är viktigt att studenterna svarar på kursvärderingen. Man kan inte göra några större förändringar av en kurs om det är få som fyller i kursvärderingen. Genom att fylla i enkäten hjälper man efterkommande studenter på samma sätt som tidigare studenter har hjälpt dem som läser kursen nu. Det blir lätt en negativ trend om studenter inte svarar, vilket innebär att feedbacken uteblir, vilket i sin tur innebär att färre studenter svarar etc. Det är alltså mycket viktigt att studenter fyller i kursvärderingen och att lärarna sedan gör en kursutvärdering med analys och redovisning av eventuella förändringar och sedan informerar studenterna om detta.

Lunds universitet har köpt in ett elektroniskt kursvärderings/ kursutvärderingssystem som just nu implementeras. Förhoppningen är att det ska leda till att fler studenter svarar och att utbildningsanordnarna håller resultaten och analysen av resultaten lättillgängliga. För studentkårerna utgör kursvärderingarna en viktig grund för påverkansarbete i institutionsstyrelserna och vi hoppas att det nya systemet ska stödja detta.

Kristina Josefson, Utvärderingschef

Jenny Pobiega, Personalutvecklare och fd studentkårsordförande