Regeringens utbildningspolitik i allmänhet och lärarutbildningen i synnerhet har
tidigare debatterats av Jonas Dahlgren, medlem i Lunds moderata ungdomsförbund,
och Thomas Östros, utbildningsminister (Lundagård nummer 7/01 och 9/01). Här
argumenterar Dahlgren för att gymnasielärarreformen är ”pedagogiskt flum”.
I nummer 9/01 Lundagård bräker utbildningsministern för fulla gomsegel ut sin
ilska över min verklighetsbild av den nuvarande Lärarhögskolan.
Utbildningsministern borde istället uppskatta att studenter och forskare deltar
aktivt i samhällsdebatten för att förbättra sin vardag. Kanske är det så att
Östros har missuppfattat vilka grunder en god högre utbildning vilar på? Om allt
vore frid och fröjd inom den svenska skolan skulle inte så kallade “privata
alternativ” uppstå.
Det är uppenbart att Östros behöver sig en titt i verklighetens Lärarhögskolor,
för han verkar inte veta att den s-märkta skolpolitiken inte håller måttet. Som
gymnasielärare har jag haft mycket liten användning av mina 40 poäng vid
Lärarhögskolan och året där känns som ett förlorat år. En tveklös majoritet av
den kull jag tillhörde som examinerades har samma vittnesbörd att meddela.
Ganska säkert är detta också den sammanfattande dom som vi studenter ger
den s-märkta utbildningspolitiken. Ännu djupare ämneskunskaper med
forskningsförankring är önskvärt. Detta borde bland annat efterföljas av fler
lektorat inom gymnasieskolan.
Pedagogiskt flum kan aldrig ersätta djupa ämneskunskaper. Fast djupa
ämneskunskaper innebär inte sossarnas partibok.
Östros har faktiskt rätt i att Moderaterna säger nej till regeringens
skol- och forskningspolitik. Östros har rätt i att Moderaterna säger nej till
regeringens flumpedagogik. Dock har Östros fel när han hävdar att Moderaterna
inte vill förbättra den högre utbildningen och forskningen. Moderaterna är det
enda parti som har insett att det behövs ekonomiska resurser för att kunna
erhålla en forskning och grundutbildning i världsklass. Det är därför vi
avsätter minst 7,3 miljarder mer än vad socialdemokraterna gör till högre
utbildning och forskning. Det är också därför vi säger nej till regeringens
urholkning av grundutbildnings- och forskningsanslag.
Vad sedan Östros vill kalla vår politik är fullständigt likgiltigt. Faktum
kvarstår: myter och halleluja skapar inte grundutbildning och forskning i
världsklass. Det borde Östros inse. Därför borde han bryta med Thams tidigare
politik och inte försöka överträffa den. Vi vet redan, att döma av den massiva
kritik som Tham fick mottaga från forskarsamhället, att Thams politik var i
grunden förödande. Tyvärr bygger Östros sitt resonemang på myter. Detta är synd.
Verkligheten räcker.
Jonas Dahlgren
Lunds Moderata ungdomsförbund