Kritik ska bygga på förståelse

- in Debatt
@Lundagård

Lider nationalekonomin av en brist på vetenskaplighet? Ja, menade fyra

ekonomistudenter i Lundagård nummer 1. Här bemöter en av föreläsarna, Andreas

Bergh, sina studenters kritik. På sidan 16 i detta nummer av Lundagård redogör

dessutom Ragnar Olofsson för den postautistiska rörelsen, den rörelse som

studenternas kritik utgick från.

I Lundagård nummer 1/02 har Tove Dannestam och tre medstudenter anklagat hela

ämnet nationalekonomi för “undermålig vetenskaplighet“.

Som doktorand, föreläsare på grundkursen och för inte så ruskigt länge sedan

student vid institutionen har jag ett antal kommentarer.

Dannestams med fleras artikel vill placera in den neoklassiska teorin i ett

historiskt sammanhang och diskutera kritik av de grundläggande antagandena om

den nyttomaximerande individen. De varnar också för att ämnet riskerar bli allt

för matematiskt och inåtvänt. Jag kommenterar dessa tre punkter i tur och

ordning.

1. En introduktionskurs bör innehålla en historisk genomgång av disciplinens

framväxt och paradigmskiften.

På denna punkt håller jag delvis med författarna. Jag tycker dock inte det är

rättvist att påstå att detta helt saknas idag, och jag tycker inte att denna bit

ska bli allt för dominerande. Nationalekonomi är nämligen en tämligen unik

samhällsvetenskap, såtillvida att det finns ett tydligt paradigm som dominerar.

Ett kritiskt förhållningssätt till det dominerande paradigmet förutsätter

gedigen kunskap om detta. Det är på många sätt symptomatiskt att

nationalekonomins kritiker ofta återfinns bland dem som missförstått

grundantagandena inom det dominerande neoklassiska paradigmet – se nästa punkt.

Det är självfallet i högsta grad önskvärt att våra studenter har ett kritiskt

förhållningssätt till de modeller och teorier som utgör den moderna

nationalekonomin. Men kritiken ska bygga på en korrekt förståelse av teorierna i

fråga, inte på allmänna fördomar om vad nationalekonomer tror, tycker och antar.

2. Individen är inte nyttomaximerande – hon befinner sig i ett kulturellt,

historiskt och socialt sammanhang.

Detta påpekande bygger på missförståndet att det skulle finnas en motsättning

mellan individuell nyttomaximering och exempelvis sociala sammanhang. Idén om

den nyttomaximerande individen förutsätter att människors beteende uppfyller

vissa (ganska svaga) konsistensvillkor som gör det möjligt att beskriva

preferenser med hjälp av så kallade nyttofunktioner och indifferenskurvor. Idén

bygger inte på att människor endast bryr sig om sig själva, endast bryr sig om

pengar eller inte påverkas av kultur, historia eller sociala sammanhang.

Detta innebär givetvis inte att antagandena om rationella preferenser och

nyttomaximering bör vara höjda över all kritik. Kritik mot att

nationalekonomiska modeller oftast analyserar effekten av ekonomiska incitament

och institutioner snarareän effekten av kultur, historia eller sociala

sammanhang är lite underlig. Den innebär ju ytterst att ämnet kritiseras för att

det inte är kulturvetenskap, historia eller sociologi. På högre nivå än

grundkursen är det för övrigt ganska vanligt att de enkla modellerna

kompletteras så att exempelvis kultur eller sociala normer beaktas. Ironiskt nog

har detta lett till att företrädare för andra samhällsvetenskaper kritiserar

nationalekonomin för att vara imperialistisk och inkräkta på frågor som

traditionellt hört till statsvetenskap eller sociologi.

3. Nationalekonomi riskerar fastna i inåtvänd teoretisk rundgång med

naturvetenskaplig matematisering som ideal.

Skribenterna refererar på denna punkt en internationell inomvetenskaplig kritik

mot forskningens överdrivna matematisering. Denna kritik är emellertid något

helt annat än den kritik som stundom riktas mot grundkursen för att innehålla

för mycket matematik och för lite ekonomiskt resonerande. Det är den senare

kritiken jag diskuterar här. Matematiken är inom nationalekonomin ett verktyg,

inget mål. Men i likhet med alla andra verktyg är det först när man vet hur de

fungerar som man kan fokusera på målet. Den matematik som används på grundkursen

kräver inte mer än vad de flesta fått lära sig på gymnasiet — oftast betydligt

mindre. Problemet är att kunskaperna i matematik från gymnasium och grundskola

inte alltid är vad de borde vara. Detta påverkar undervisningen på grundkursen

såtillvida att mer tid måste läggas på matematiken trots att denna främst är ett

verktyg för att illustrera olika ekonomiska samband.

Detta har numera gått så långt att 3 poäng på grundkursen i nationalekonomi är

ren matematik, något jag själv är kritisk till. Det faktum att denna kurs behövs

och dessutom är uppskattad av studenterna är som jag ser det ett stort

underbetyg åt den svenska grund- och gymnasieskolan.

Till sist vill jag tacka studenterna för att de gör sin åsikt hörd. Det är

alltid skojigare att få feedback än att inte få det.

Andreas Bergh

doktorand, Nationalekonomiska

institutionen