Ny rörelse dömer ut nationalekonomin

- in Debatt
@Lundagård

Har nationalekonomin fastnat i en ideologi? Ja definitivt, hävdar den

postautistiska rörelsen och får stöd av årets nobelpristagare i ekonomi.

“Adam Smith was wrong. There is no such thing as an invisible hand.“

Så avslutade Joseph Stiglitz, före detta Världsbankschef och en av vår tids

främsta ekonomer, sin nobelföreläsning i Uppsala i höstas. Trots rungande

applåder och den uppenbara uppskattning som de närvarande ekonomerna visade

honom undervisar man i Sverige nästan uteslutande i teorin om den perfekt

självreglerande marknaden, som tar sin utgångspunkt i den rationellt

nyttomaximerande Homo Economicus.

Utanför Sveriges gränser har den rådande nationalekonomiska doktrinen inte fått

stå lika oemotsagd. I juni 2000 protesterade en grupp franska studenter öppet

mot undervisningen i ämnet. Gilles Raveaud, ekonomistudent och en av

initiativtagarna till detta upprop sammanfattade kritiken mot dagens

undervisning i nationalekonomi i tre huvudpunkter:

•Undervisningen i nationalekonomi är totalt frikopplad från vardagens

realiteter.

•Den är alltför fascinerad av matematiska modeller och dessa modeller riskerar

att bli ett mål i sig.

•Undervisningen är oerhört enahanda: endast en teori, den neoklassiska,

presenteras för studenterna.

“Denna teoris grundläggande antagande är att såväl människor som organisationer,

inklusive staten, kan förstås somisolerade akulturella, ahistoriska, egoistiska

och rationella räknemaskiner“, skriver Raveaud i den svenska tidskriften Arena.

I ytterligare upprop från både lärare och studenter samt ett nyhetsbrev på nätet

har en rörelse tagit form. Den kallar sig den Postautistiska ekonomiska

rörelsen. Post står för efter, och autism betyder enligt SAOL

“självförsjunkenhet med oförmåga till kontakt med andra.“Rörelsen ser sig alltså

som efterföljare till en autistisk vetenskap – en både elak och slagkraftig bild

av en sluten disciplin som tappat kontakten med verkligheten. Redan genom

namnvalet har rörelsen klargjort kritiken mot den rådande inriktningen inom

nationalekonomi. Man hävdar också att det finns en ideologisk koppling mellan

att se individer som nyttomaximerande enheter och den individualism och

konsumism som är framträdande drag i nyliberal politik.

Tidningen Le Monde reagerade snabbt på den postautistiska rörelsens framväxt i

Frankrike, vilket ledde till en omfattande debatt i den franska akademiska

världen. Regeringen tog intryck och Jack Lang, fransk utbildningsminister,

beställde en utredning som blev klar i höstas. Där rekommenderas att man i

ekonomiundervisningen ska främja en öppen debatt om samtida ekonomiska problem.

En debatt där alla synvinklar och angreppssätt ska tillåtas.

Att som lärare i nationalekonomi avvika från den utstakade banan verkar dock

inte vara helt enkelt. Flera röster bland postautisterna pekar på det faktum att

det är närmast omöjligt att göra en akademisk karriär som nationalekonom utan

att ansluta sig till den neoklassiska teorins grundvalar. Kritiskt tänkande

ekonomer belönas sällan med professurer, utan hamnar istället på

ekonomisk-historiska institutioner.

En av få svenska akademiker som deltar i den post-autistiska rörelsen är Peter

Söderbaum, lärare vid Mälardalens högskola. Han anser att ett ensidigt betonande

av neoklassisk teori är en fara för demokratin “Att begränsa nationalekonomi

till det neoklassiska paradigmet är det samma som att införa en stor ideologisk

begränsning. Nationalekonomiska institutioner förvandlas till politiska

propagandacentran“, hävdar han i en artikel i postautisternas nyhetsbrev. Att ha

olika teoretiska perspektiv är nödvändigt eftersom teorier nästan alltid har ett

ideologiskt innehåll.

Stiglitz talade under sitt föredrag i Uppsala om Ptolemaios. Under senantiken

var det en självklarhet att solen och planeterna roterade runt jorden. Det var

sanningen. När Ptolemaios skulle bevisa detta empiriskt stötte han på

svårigheter. Ingenting stämde med teorin. Han införde en mängd hjälpteorier med

underliga planetära rörelsemönster och nya krafter för att få teorin om jorden

som alltings medelpunkt att stämma. När Kopernikus under 1500-talet satte jorden

i centrum i stället för solen föll saker och ting på plats och den kosmiska

matematiken stämde.

Enligt Stiglitz borde dagens nationalekonomi lämna sin egen

jorden-i-centrum-teori om den perfekta marknaden i stället för att konstruera

krystade hjälpteorier – en kopernikansk revolution som kanske kunde synliggöra

de enorma brister som finns inbygda i den osynliga handens doktrin.

Ragnar Olofsson