Av alla de idag verksamma kompositörerna i Sverige är det inte särskilt många
som har fått den uppmärksamhet de förtjänar. I ett medieutbud som så kraftigt
domineras av populärkultur har de svårt att komma fram. Det är snarare
uttolkarna av konstmusik som slår igenom och inte skaparna av den.
Boelspexarna gav mycket
Men en kompositör som har börjat uppmärksammas är Ulrika Emanuelsson från Lund.
Just nu skriver hon på en opera som ska sättas upp i Höör i sommar och i början
av maj framförs ett av hennes körstycken i Boston av The Cambridge Madrigal
Singers. Hon har också flera år som kapellmästare för Boelspexarna bakom sig.
Men att bli kompositör till yrket var något som hon bestämde sig för ganska
sent.
– Först gick jag rytmikpedagogutbildningen på Malmös musikhögskola. Jag trivdes
inte riktigt men gick ändå färdigt. I den utbildningen ingick det undervisning i
komposition och efter att ha sett det jag skrivit uppmanade min lärare mig att
satsa på komposition.
Men det tog ett par år och sånggrupper till innan Ulrika Emanuelsson bestämde
sig.
– När jag så läste en kurs i musikteori kände jag att “nej nu jäklar söker jag
kompositionslinjen.“ Och så gjorde jag det och kom in.
Även tiden med Boelspexarna var viktig för Ulrika Emanuelsson:
– Jag fick prova på så många olika saker och fick jobba med en bra orkester. Det
var tillåtet att göra misstag. Det var verkligen en otrolig miljö, en
tjejplattform som man inte har någon annanstans.
Skriver på egen opera
Ulrika Emanuelsson jobbar på olika sätt när hon komponerar.
– Just nu skriver jag mycket vid skrivbordet, men annars använder jag pianot en
hel del. Sedan lägger jag in det i datorn, då hör jag hur det låter med
instrumenten det är avsett för. Det är också mycket planerande, att hinna tänka
färdigt på hur det ska vara.
Sedan några år tillbaka uppförs det varje sommar en nyskriven opera i Höör och i
år är det alltså Ulrika Emanuelsson som skriver musiken.
– De var själva ute efter att göra ett samarbete med dels några unga tjejer i
sin ensemble som själva har hittat på historien till operan och dels med någon
studerande på kompositionslinjen på musikhögskolan. Så de kontaktade vår
huvudlärare och han frågade mig.
– Det är lyxigt att ha ett verkligt och stort mål att jobba för. Det utvecklar
en otroligt mycket., fortsätter hon.
Ensamt som kompositör
Att få se sin opera sättas upp är inte det enda Ulrika Emanuelsson har att se
fram emot. Snart framförs även ett av hennes körstycken i Boston.
– Det satt en lapp på skolan om en tävling med körmusik, berättar hon. Så då
skickade jag in ett stycke som bygger på en text av Göran Sonnevi som jag skrev
till Lunds vokalensemble när vi hade 10-årsjubileum. Så ringde de en tisdagkväll
när jag satt och skrev och berättade att jag hade vunnit. Det är otroligt roligt
med all den uppmärksamhet jag har fått efter att ha vunnit den tävlingen. Det är
så ensamt att jobba som kompositör förutom om man får sina stycken uppförda. Men
nu är det som julafton varje dag!