Ung musik – fast klassisk

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Av alla de idag verksamma kompositörerna i Sverige är det inte särskilt många

som har fått den uppmärksamhet de förtjänar. I ett medieutbud som så kraftigt

domineras av populärkultur har de svårt att komma fram. Det är snarare

uttolkarna av konstmusik som slår igenom och inte skaparna av den.

Boelspexarna gav mycket

Men en kompositör som har börjat uppmärksammas är Ulrika Emanuelsson från Lund.

Just nu skriver hon på en opera som ska sättas upp i Höör i sommar och i början

av maj framförs ett av hennes körstycken i Boston av The Cambridge Madrigal

Singers. Hon har också flera år som kapellmästare för Boelspexarna bakom sig.

Men att bli kompositör till yrket var något som hon bestämde sig för ganska

sent.

– Först gick jag rytmikpedagogutbildningen på Malmös musikhögskola. Jag trivdes

inte riktigt men gick ändå färdigt. I den utbildningen ingick det undervisning i

komposition och efter att ha sett det jag skrivit uppmanade min lärare mig att

satsa på komposition.

Men det tog ett par år och sånggrupper till innan Ulrika Emanuelsson bestämde

sig.

– När jag så läste en kurs i musikteori kände jag att “nej nu jäklar söker jag

kompositionslinjen.“ Och så gjorde jag det och kom in.

Även tiden med Boelspexarna var viktig för Ulrika Emanuelsson:

– Jag fick prova på så många olika saker och fick jobba med en bra orkester. Det

var tillåtet att göra misstag. Det var verkligen en otrolig miljö, en

tjejplattform som man inte har någon annanstans.

Skriver på egen opera

Ulrika Emanuelsson jobbar på olika sätt när hon komponerar.

– Just nu skriver jag mycket vid skrivbordet, men annars använder jag pianot en

hel del. Sedan lägger jag in det i datorn, då hör jag hur det låter med

instrumenten det är avsett för. Det är också mycket planerande, att hinna tänka

färdigt på hur det ska vara.

Sedan några år tillbaka uppförs det varje sommar en nyskriven opera i Höör och i

år är det alltså Ulrika Emanuelsson som skriver musiken.

– De var själva ute efter att göra ett samarbete med dels några unga tjejer i

sin ensemble som själva har hittat på historien till operan och dels med någon

studerande på kompositionslinjen på musikhögskolan. Så de kontaktade vår

huvudlärare och han frågade mig.

– Det är lyxigt att ha ett verkligt och stort mål att jobba för. Det utvecklar

en otroligt mycket., fortsätter hon.

Ensamt som kompositör

Att få se sin opera sättas upp är inte det enda Ulrika Emanuelsson har att se

fram emot. Snart framförs även ett av hennes körstycken i Boston.

– Det satt en lapp på skolan om en tävling med körmusik, berättar hon. Så då

skickade jag in ett stycke som bygger på en text av Göran Sonnevi som jag skrev

till Lunds vokalensemble när vi hade 10-årsjubileum. Så ringde de en tisdagkväll

när jag satt och skrev och berättade att jag hade vunnit. Det är otroligt roligt

med all den uppmärksamhet jag har fått efter att ha vunnit den tävlingen. Det är

så ensamt att jobba som kompositör förutom om man får sina stycken uppförda. Men

nu är det som julafton varje dag!