Att leva med sig själv

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Det är spännande att sitta och leta efter återkommande och igenkänningsbara

strukturer i Kennet Klemets andra diktsamling med den ångande titeln Lördag natt

feber, som kommit ut på Wahlström & Widstrands förlag. . Debuten begick han 1997

med År med tretton månar. Klemets tillhör en slags traditionsbaserad lyrisk

strömning i vilken klassiska ideal som rim och tydlig struktur gärna framhålls

som framstående beståndsdelar.

Ändå använder sig Kennet Klemets av den fria versen och knappast av något

traditionellt rimsnickrande. Systematiken ligger snarare i själva den struktur

kring vilken dikterna byggs upp och i rytmiken. Genom hela diktsamlingen bedrivs

utförliga anatomiska undersökningar av kroppsliga beståndsdelar; alla genomförda

enligt samma mönster. Varje avdelning inleds med en dikt som börjar och slutar

med samma påståenden: “Hjärnan är kroppens krona“ respektive “Hjärnan är en

bägare av kärlek“. I de följande avdelningarna byts hjärnan ut mot, i tur och

ordning, “ansiktet“, “bröstbenet“, “handen“, “naveln“, “könet“ och “foten“.

Kontentan för diktjaget, efter det att han känt in sin egen kropp med sinnena på

helspänn, skulle kort och gott kunna sammanfattas med hans egna ord: “Jag måste

leva med mig själv“. Att det inte är helt friktionsfritt att vara sig själv

förstår man när könet beskrivs som “En ond ande ett kärt barn en talisman /…/

En multipel personlighet människans bästa vän“.

Själv har jag mycket till övers för poeter som arbetar med en genomtänkt form

och struktur, men det får inte ske på bekostnad av innehållet, och lite så är

fallet med Lördag natt feber. Läsningen blir som att lägga ett pussel där samma

motiv förekommer flera gånger, fast med olika färgkombinationer: Mönstren

upprepas, fast orden byts ut – men det som dominerar det slutliga intrycket är

just dessa återkommande mönster, och inte det som de består av. Man kan uttrycka

det som att meningen och innehållet sladdar omkring bland de formmässigt väl

uttänkta och fragmentariskt uppbyggda dikterna utan att riktigt få fäste; formen

skuggar det som skulle kunna beröra läsaren.

Dock ska tilläggas att jag uppskattar den konsekvens med vilken Klemets fyller

denna diktsamlings sidor. Och han lyckas också bäst när han är som mest

konsekvent, nämligen i den avslutande dikten, som blir en slags sammanfattning

av vad de anatomiska undersökningarna har resulterat i. I dikten blommar den

underliggande musikaliteten ut till fullo i en formmässigt stramt och repetitivt

hållen text, där de sju kroppsdelarna gås igenom enligt samma strofiska mönster:

“Hjärnan är ljus skiljer inte / På lycka förtvivlan det är samma / Ljus puls

hjärnan / Är ljus i ständig rörelse en kungsväg / Till kärlek är hjärnan mellan

två helveten / Är hjärnan öppen glittrande är hjärnan / Ljus som ansiktet / Är

ljust skiljer inte /…/“