Mästerverk inom anständighetens gräns

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Steve Sem-Sandberg: Prag (no exit). Essä. Bonnier

Steve Sem-Sandbergs essä Prag – no exit är ett smärre mästerverk.

En kvalitetsmåttstock är hur en författare hanterar klichéerna. Att våga sig på

att skriva litterära essäer om Prag är ungefär som att vara bildkonstnär och

bestämma sig för att måla solnedgångar och skogsgläntor. Sem-Sandberg har en

internationell kollega i genren platsbundna kulturessäer, nämligen Claudio

Magris. Men Sem-Sandberg går inte i den fälla som gör Magris stundtals pinsam,

nämligen att hänfalla till det caféfilosofiska. Inte heller har han samma behov

av att skryta med sin bildning. Visst nämns det en del relativt okända namn, men

inte på det där irriterande flyktiga sättet utan med akt och mening att faktiskt

säga läsaren något. Han skapar ett sug in i texten genom att börja med ett

suggestivt språk som lånar terminologin från naturvetenskapen. Poeten – som det

senare visar sig handla om – går runt i natten och avlyssnar staden med sina

instrument. Först senare introduceras vad det handlar om: namnen, årtalen, den

kulturhistoriska signifikansen. Som lärarvikarie känner man igen knepet: Börja

med något mystifierande och personligt och låt “tråkiga“ hårdfakta smyga sig in

successivt.

Texten följer denna disposition och skapar en medryckande variation genom att

ganska faktaspäckade passager varvas med det mer personliga. Steve Sem-Sandberg

övertygar läsaren om att de stora kulturpersonligheter som nämns faktiskt har en

betydelse för honom och inte bara nämns pliktskyldigast.

Vad som imponerar mest med essän är att den består av ett väldigt tätt och

komplext textbygge. Även rent impressionistiska bilder fyller en funktion; de

följs av tankeväckande associationer som ofta syftar till att ta ett stortgrepp

om en kulturepok. Så jämförs exempelvis Prags varugallerier med Kafkas arbetsrum

där familjemedlemar ständigt stör honom i arbetet. Jämförelsen mynnar ut i ett

resonemang om modernismens rastlösa virrighet.

Men verkar det ändå inte lite espressokvasi? Förvisso, men det håller sig inom

anständighetens gräns. Som alltid är det hanteringen och inte ämnet som räknas.