Dundrande med sinne för detaljer

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Erlend Loe: Fakta om Finland.
Översättning: Lotta Eklund.
AlfabetaAnamma.

En ung broschyrskribent bosatt i Oslo ser sin lugna tillvaro börja dala mot det

hemskaste av tillstånd – det som flyter, likt vatten. Bilen blir beslagtagen,

han blir besatt av en kvinna med en besynnerlig lillebror och uppdraget från den

finska ambassaden – att skriva en broschyr om Finland, detta Finland som

broschyrförfattaren inte har den minsta gnutta av erfarenhet ifrån eller

intresse av och som dessutom har alldeles för mycket (flytande) vatten – går

honom på nerverna.

Den norske kultförfattaren Erlend Loe är återigen ute på en verbal krigsstig. I

likhet med tidigare romaner är Fakta om Finland en dundrande monolog, i detta

fall över en period i broschyrskribentens liv som präglas av ständiga utbrott av

ångest, ensamhet och frustration men även av förundran, värme och humor.

Till skillnad från fullträffen Naiv. Super. och den mer modesta Blåst saknar den

här romanen Loes karaktäristiskt korta meningar som slog hål på rim och reson

och framkallar svårstoppade skrattsalvor. Istället möter vi långa, ibland knappt

sammanhängande utläggningar av en berättare vars tankebanor är lika svåra att

följa som meningarna är långa. De korta, kvicka och punkterande kommentarerna

finns med, men inbakade i längre och mindre effektfulla sammanhang, vilket är

synd. Det finns inte desto mindre ett antal spontana poänger i denna lyrikerns

eller den fria prosaistens rytm och meningsbyggnad.

Något jag dock inte behöver leta efter är humorn. Den är ständigt närvarande,

cynisk såväl som muntert påpekande. Ett vardagligt bestyr som morgonduschen

förvandlas i Loeland till en underskön ritual som mynnar ut i en lokal

väderleksrapport; en natt framför dataspelet förvandlar den ädle riddaren, som

passar Systerns besynnerlige bror, till en frenetisk, troligtvis rödögd

fartgalning. Den här blicken för det komiska i tillvarons mest olustiga

situationer är sannerligen välkommen.

Berättaren har en benägenhet att bli uppslukad av detaljer och händelser som

utvecklas till en intressant studie i den fria tankens naiva anarki. Det

tydliggör detaljernas betydelse i det flytande virrvarrets helhet, en ärlighet i

funderandets legitima naivitet. För människans tankeprocess är lika lite

fulländad som kravet på vuxenhet hos individen är rättfärdigat.

Kanske är det kombinationen av språklig elegans, fingertoppskänsla för

svårigheten i mänskliga relationer och den sjudande humorn som gör Loes texter

så kraftfulla. Visserligen blir utläggningarna ibland lite väl långrandiga, men

stundom häpnar jag av de fullständigt sanslösa iakttagelser, reflektioner och

beteenden som romanen påbjuder. Och jag njuter fullt ut av dem.