En debutant – och en gäspning

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Frans Daniel Nessles debutbok Maud. Var hon likgiltig eller var

hon…ja…nej…jag vet inte (Albert Bonniers Förlag) handlar om Paul, en

uttråkad gosse från Sala, som tillsammans med lika uttråkade Frans och Bruno

dricker öl och slåss om pinglan Maud.

Maud är tjejen som alla vill ha, i själva

verket tjejen som alla faktiskt har. När de inte har Maud spelar de TV-spel,

äter hamburgare eller diskuterar skräckfilmer. Både fiktion och verklighet

drunknar dock skrattretande fort i viljan att skriva en cool bok om unga

förslappade människor.

Det vilar något ytterst desperat över denna bok där namngivna gatuadresser och

välbeskrivna mjölk-rapar läggs fram som yttersta bevis på samtidighet. Denna

desperation gör också att Nessles drift med coffe-table litteraturen – tydligast

visat genom bokens knallrosa och pinup-associerade omslag – fastnar ordentligt

någonstans på vägen.

Bokens genomgående godtyckliga trotsighet gör det i princip omöjligt att ta till

sig bokens sista del – ett manifest där Nessle försöker reda ut (driva med?)

etablerade begrepp som determinism och relativism.

Detta varvas med en inte alltför intressant diskussion rörande ironins innersta

kärna. Allt givetvis inom parantes relaterat till Maud med stort M. Och kanske

blir denna del av boken så tråkig just på grund av Nessles idoga påpekanden om

detta avsnitts tråkighet, ett knep som torde använts av Nessle för att uppnå

motsatt effekt.

Jag gör verkligen mitt yttersta för att hitta något jag tycker om med Nessles

bok, men det är svårt. Boken är lika tråkig som en dålig kvällsblaska eller TV

3:s söndagsfilm; en gäspning, varken mer eller mindre.