Mentorer ger sann bild av studier

- in Reportage
@Lundagård

På Juridicum finns en mentorgrupp som ska motivera gymnasister att börja läsa på

universitetet. Johan Hagenfeldt, en av eldsjälarna bakom projektet, tyckte själv

att skolan var det tråkigaste som fanns under gymnasiet, men försöker nu

motivera andra att studera vidare.

– På gymnasiet kan eleverna sakna självkänsla och mål, då kan de komma in på fel

väg. Det ska vi mentorer förhindra, säger Johan Hagenfeldt, utvecklingsansvarig

för mentorsverksamheten.

Han sitter i gräset utanför den vita universitetsbyggnaden och njuter av den

sista sensommarsolen. Han har jeans och en blå tröja på sig, ser ut som en

vanlig kille. Främst vill han hjälpa de tonåringar som håller på att halka in på

fel spår i livet.

Mentorgruppen startades 1999 och består idag av cirka tio jurdikstudenter.

Varannan vecka besöker de gymnasieeleverna, som går på samhällsprogrammet med

juridisk inriktning, på Öresundsgymnasiet i Malmö. Mentorgruppen har valt

Öresundsgymnasiet, en skola där många elever har invandrarbakgrund, därför att

de vill hjälpa till att motverka snedrekryteringen till Lunds universitet.

– Vi visar dem deras olika valmöjligheter, men eleverna ska ta ansvar för sin

situation själva, säger Johan Hagenfeldt.

– Många gymnasieelver har problem, alla har det inte lätt hemma. Vi vill visa

dem att det finns andra som är och har varit i samma situation.

Stort kramkalas

Varje besök varar en lektionstimme, då mentorerna ger en lektion i juridikens

grunder. De använder sig av ett rättsfall som genomsyrar alla lektioner.

Terminen avslutas sedan med ett rättegångsspel, där eleverna får olika roller,

till exempel advokat eller åklagare. Förra terminen var det ett misshandelsfall

som togs upp och nu är det internationell rätt som gäller.

– Vi gillar eleverna, de är grymt duktiga, och de verkar gilla oss, säger Johan

Hagenfeldt. Det är ett stort kramkalas varje gång vi kommer till

Öresundsgymnasiet.

Mentorerna studerar alla på juristprogrammet. De har kommit olika långt i sin

utbildning och har olika bakgrund. Somliga har alltid haft högsta betyg och

varit motiverade att studera vidare, medan andra tyckt att skolan varit pest och

pina.

– Personligheten är viktig för att få vara mentor, man måste ha den rätta

attityden, menar Johan Hagenfeldt. Engagemanget bygger på känslor och

förtroende. Det är också viktigt att vara principfast, det behöver eleverna.

Han vill också visa gymnasieeleverna att universitetsvärlden inte är så svår som

många tror.

– Den stora vita fasaden med de flaxande vingarna på taket är inte så farlig.

Förbättra språket

Denna termin har en språkstuga startats vid sidan av den ordinarie

mentorsverksamheten. Syftet är att förbättra elevernas kunskaper i svenska

språket. Förhoppningen är att alla elever som deltar i språkstugan ska ha så bra

svenskkunskaper att de klarar av att studera på universitet. I språkstugan ska

eleverna också få hjälp med läxor i vilket ämne de vill.

– Det viktigaste är att "peppa" eleverna, säger Johan Hagenfeldt. Tydligen har

vi lyckats i många fall också. Enligt rektorn på Öresundsgymnasiet har många av

eleverna höjt sina snittbetyg från G till VG.

Stor hjälp

Ruhide Ismaili, är en av de elever som går första året på samhällsvetenskapliga

programmet med juridisk inriktning på Öresundsgymnasiet. Hennes klass har precis

haft ett informationsmöte på universitetet i Lund, där de träffade mentorerna.

– Det är till stor hjälp att mentorerna kommer att finnas där till hjälp för

till exempel läxläsning och som stöd. Mentorerna verkar dessutom helschyssta.

Jag tror att det kommer att bli roligt, säger Ruhide Ismaili

Hon är dock en av de som inte behöver motiveras för att plugga vidare.

– Jag längtar till universitetet, säger Ruhide. Jag vill utbilda mig.

I framtiden kan flera fakulteter och institutioner komma att starta

mentorsprojekt. Målet är att fakulteter och institutioner vid Lunds universitet

ska ha egna mentorsgrupper, men än så länge är det bara Socialhögskolan,

Samhällsvetarkåren och Ekonomkåren som börjat planera mentorsverksamheter.

– Mentorsverksamheten måste byggas upp från grunden på varje institution eller

fakultet. Eleverna får aldrig svikas.Vi kan inte lova att finnas där för dem och

sedan försvinna, säger Johan Hagenfeldt.

Tanken är att mentorsverksamheten till slut ska vara spridd på gymnasium över

hela Skåne, men det är klart då behövs det många nya intresserade.

– De studenter som vill bli mentorer ska vända sig till sin kår.