Vill du skvallra? Eller fråga tant om något? E-posta till: tantskvaller@hotmail.com
Medieskola 1: Att sno en nyhet!
Kreativa redaktörer kan sno nyheter på olika sätt. Ett matnyttigt exempel: I senaste numret av Lundagård avslöjas att en exprofessor i juridik menar att gaskamrarna är en myt.
Tre dagar senare rapporterar Sydsvenskan om detta och hänvisar till Lundagård.
Dagen efter ”avslöjar” Aftonbladet samma nyhet på bästa nyhetsplats. TV-sofforna hakar på och Aftonbladet har gjort ett eget, stort avslöjande igen.
Starkt jobbat, hejar Tant!
Medieskola 2: Att sprida en nyhet!
Eller: All publicitet är god publicitet!
Äntligen ett medialt genombrott för LUS!
Sydsvenskan, Kvällsposten, Folkradion, drevet ville aldrig stilla
sig. Tant undrar nyfiket vem som kläckte genidraget att låta
ordföranden åka till Vancouver på utbildningskonferens – en månad innan konferensen börjat.
Tant imponeras av den nydanande mediestrategin långt bortom sega möten och studentpolitiska frågor. Jag menar idédebatt och anseende – vad är väl det mot bilder i fyrfärg?