Elia Suleiman
Gudomligt ingripande.
Avatar film / Folkets bio.
Den palestinske regissören Elia Suleiman har sagt att han skapar bilder av sina
anteckningar, och att de växer till en film. Och sannerligen är det styrkan i de
enskilda scenerna som gör Gudomligt ingripande så sevärd.
Här möter vi fragment från en palestinsk vardag vid gränsstationen mellan
Ramallah och Jerusalem. En vardag som är så begränsad att det bara är
irritationsmomenten som återstår.
Det är mycket letargi; förhårdade män som röker för mycket och bryr sig för lite
förutom när det gäller de automobila ögonstenarna.
Den enda gången Suleimans karaktärer kan påverka sin verklighet är när den inte
är verklig, när det lätt mirakulösa inträder. När en svävande klarröd ballong
med Arafat-motiv trollbinder israeliska soldater, eller när en ung förälskad
kvinna får en gränspostering att falla sönder av pur viljestyrka.
Suleimans film vann årets publikpriset i Cannes – det finns många anledningar
till det. Stora ballonger stiger mot skyn och drömmar går i temporär
uppfyllelse.