I högskoleförordningen står det att den vetenskapliga och den pedagogiska
skickligheten ska bedömas i lika hög grad när universitetslärare anställs. Har
du funderat över varför din lärare inte verkar vara särskilt pedagogisk? Då ska
vi berätta det för dig.
DET ÄR NÄMLIGEN så att många fortfarande inte tror att pedagogisk skicklighet
kan mätas medan det inte råder några som helst tvivel om att det går att mäta
den vetenskapliga skickligheten.
DEN PEDAGOGISKA skickligheten bedöms också olika från institution till
institution och skillnaderna mellan fakulteternas bedömningar är milsvida. I
vissa utlåtande över sökande kan det stå flera sidor om den vetenskapliga
verksamheten och bara tre rader om att personen har undervisat. Inte sällan
stannar utlåtandena om den pedagogiska skickligheten vid att redovisa hur mycket
och hur länge den sökande har undervisat och nämner inte med ett ord kvaliteten
på undervisningen. Det är ungefär som om man skulle redovisa den vetenskapliga
skickligheten i ett antal skrivna böcker utan att säga ett ord om innehållet.
Eller tänk dig att AC Milan behöver en ny forward och väljer en spelare som
påstår att han har spelat fotboll i 20 år men som vägrar berätta om han har
gjort några mål eller ej. Detta är naturligtvis oacceptabelt för ett universitet
som utger sig för att vara ett av de främsta.
DET FINNS FÖRSTÅS ljuspunkter. En ny förordning föreskriver obligatorisk
pedagogisk utbildning för undervisande doktorander, adjunkter och lektorer
(professorer förutsätts fortfarande ha lärt sig undervisa på egen hand).
Universitetsstyrelsen förmodas besluta att alla lärare ska ha genomgått
högskolepedagogisk utbildning om minst tio veckor. Vi hoppas att all
undervisande personal vid universitetet kommer att få denna utbildning och att
det inte begränsas till att bara vara ett “mål”.
PÅ UNIVERSITETET CENTRALT finns något som heter pedagogiskt pris, instiftat i
mitten på åttiotalet. Varje år får sex lärare ett erkännande för
utvecklingsarbete som bidragit till att stärka utbildningens kvalitet. I priset
ingår även en löneförhöjning och institutionen erhåller 15 000 kr för
möjliggörande av studieresor i tjänsten för pristagarna. Tre av pristagarna
utses efter förslag från LUS och delas ut av kårordförande på berörd kår vid
professorsinstallationerna. Nästa gång detta sker är den 10 oktober i
Universitetsaulan. Ta med en kompis och se framstående pedagoger belönas!
DET FINNS FLER effektiva sätt att förbättra kvaliteten på lärarnas förmåga att
lära ut. Lunds tekniska högskola har till exempel sedan några år tillbaka en så
kallad pedagogisk akademi. Det innebär att lärare kan ansöka om att få bli
upptagna i den pedagogiska akademin genom att sända in sin pedagogiska portfölj
(som dels innehåller ett personligt dokument där läraren reflekterar över
undervisning och lärande, dels beskrivningar av vad läraren har åstadkommit i
sin undervisning, styrkt med intyg, referenser eller andra dokument), sitt CV
och en rekommendation från prefekten. En bedömargrupp, där både lärare och
studenter ingår, granskar ansökan. Om läraren blir godkänd får denna titeln
Excellent Teaching Practice och löneförhöjning samtidigt som institutionen också
får mer pengar. Vi hoppas att fler fakulteter kommer att lära av LTH.
VID BLAND ANNAT Uppsala universitet och Chalmers tekniska högskola använder man
en särskilt pedagogiskt sakkunnig vid lärartillsättningar, någon som bara tittar
på den pedagogiska skickligheten. Det är något som vissa lärarförslagsnämnder i
Lund redan idag tillämpar; tyvärr inte alla.
DET FINNS ALLTSÅ redan sätt att både bedöma och belöna pedagogisk skicklighet.
LUS kräver att lärarnas pedagogiska färdigheter uppvärderas och beaktas. Det
förtjänar vi.
CARIN BRENNER
LUS ORDFÖRANDE
NILS GUSTAFSSON
LUS VICE ORDFÖRANDE