En snabb genomgång av tablån över höstens sändningar från Radio AF ger vid
handen ett antal nyheter. Inte minst väljer kanalen att satsa på musik i olika
tappningar.
Regelbundna sändningar av livemusik (såväl direkt som bandat) har länge varit en
av Sveriges Radios största tillgångar; en mängd klassiska konserter presenteras
i P2, och mellan klockan 21 och 22 i P3 har den levande pop- och rockmusiken
hittat sitt stamlokus.
SÅ MYCKET DIREKTSÄNDNINGAR av klassisk musik står inte att finna i Radio AF:s
hösttablå (och lite synd är det – varför inte samarbeta med Akademiska Kapellet
och sända/spela in deras konserter?). Som tröst bjuds det i alla fall två timmar
livemusik i veckan för rockpubliken: Dels i form av fredagsklubben On Air, med
livesändningar från Basilikaklubben Blender mellan klockan 22 och 03, dels genom
programmet Alive. På sen kvällstid är det över huvud taget musik som präglar
utbudet. Nya program under dessa sena timmar är Elektro GmbH, programmet för
elektromusik och Hallå Världen – ett program med stor musikalisk bredd och med
ett nytt tema varje vecka. Dessutom blir det ett program med blandad jazz och
ett för “plugg- och diskvänlig” (!) opera.
UTANFÖR MUSIKMAGASINEN finns det program för humor Körsbär, för kultur Batyskaf
och för matlagning Däst. Omvärldsgranskning ur studentperspektiv står iFokus för
och mediernas övertramp skärskådas i det amerikanska magasinet Counterspin.
DET SOM LYSER med sin frånvaro är sändningstimmar vigda för program som vågar ta
ut svängarna och experimentera med radiomediet – och då menar jag inte bara
program i vilka det gäller för deltagarna att överrösta varandra (det har de
kommersiella kanalerna redan gjort till sitt gebit). Program i stil med det för
några år sedan sända Original – med en salig blandning av ljud- och
röstexperiment i en väl uttänkt program/ljudmiljö – är synnerligen välkomna.
Dessutom verkar bristen vara stor vad det gäller en seriös bevakning av film och
litteratur. Det är väl få sammanhang där rösten kommer så i fokus som i radio –
i fallet med litteraturen borde man kunna vara mera på alerten att producera
uppläsningar av prosa/poesi (varför inte nyskriven?). Kompetensen torde inte
saknas vare sig det gäller att hitta röster för uppläsningar, det finns en mängs
teaterföreningar i studentlund, eller på kunskaps- och skrivarsidan. Kurserna i
litteraturvetenskap brukas svämma över av läshungriga studenter termin efter
termin, och blivande författare in spe finns det gott om i en stad som Lund.
DETSAMMA GÄLLER FÖR filmen – intresset för film på både ett akademiskt och
icke-akademiskt plan är ju enormt i Lund med omnejd. Nog borde det väl finnas
någon/några eldsjälar som kan matcha stadens stora utbud av film även i
studentradioetern?