Många studenter har förlorat rabatter på SJ och SAS på grund av uteblivna
studentkort. Mecenat skyller på försenade Ladok-utdrag, men företagets
trovärdighet ifrågasätts nu allt mer. Och studentkårernas tålamod tryter.
Först efter att nära halva terminen gått började kortföretaget Mecenat AB
leverera höstens studentkort. Problemen har varit stora för alla de studenter
som inte kunnat få rabatt på sina resor med SJ och SAS då det gamla kortet
hunnit gå ut. Och kårernas och nationernas arbetsbörda har ökat betydligt med
alla förfrågningar som kommit in och de extra intyg som fått skrivas ut.
– Vi har fått jättestora problem eftersom teknologernas tentaperiod inföll efter
att de gamla korten slutat gälla. Till slut fick vi välja att strunta i
studentkorten under den här läsperioden, säger Helena Roos, teknologkårens
ordförande och fortsätter:
– Det här är riktigt dåligt, För det första att det överhuvudtaget sker och
sedan för all den tid som vi får lägga ner.
Mecenats vd Jonas Levin skyller förseningen på flera olika saker. Bland annat
väntade företaget med att skicka in Ladok-utdrag från kårerna innan man skickat
korten till tryckeriet, vilket visade sig vara ett misstag.
– Vi befinner oss sist i näringskedjan som börjar med att studenterna betalar
sin terminsräkning och verifieringarna kom sent, hävdar Jonas Levin.
– Tidigare år har vi inte inväntat dem, men istället blivit tvungna att skicka
ut två kort.
Utdragen krävs för att verifiera att studenterna läser minst 75 procent under
femton veckor av terminen, vilket i sin tur är vad SAS och SJ kräver för att ge
rabatt.
DAG OREDSSON, ordförande för Terminsräkningsföreningen (TRF), bekräftar
problemen.
– Universitetets juridiska enhet vägrade först att lämna ut den information ur
Ladok som krävdes av Mecenat, trots att det gått bra i resten av landet,
berättar han.
Men Helena Roos säger att man åtminstone på teknologkåren kunde skicka in
verifieringarna i god tid. Hon ifrågasätter istället varför Mecenat var tvungna
att vänta in alla bekräftelser innan de första korten kunde tryckas och är
mycket kritisk till förseningen. Mecenat erkänner dessutom en egen försening på
två veckor. Enligt Helena Roos har företaget haft svårigheter att få tag i ett
tryckeri eftersom Jonas Levin haft obetalda räkningar på många ställen.
– Han känns inte särskilt trovärdig i det han gör, säger hon.
Nyligen jagades Mecenat av kronofogden för skatteskulder på nära 350 000 kronor
och företaget krävs på över 450 000 kronor av Posten. Men Jonas Levin säger att
skatteskulden nu är betald.
ENLIGT DAG OREDSSON har alla studentkortsföretag en riskabel ekonomi
eftersom de är beroende av att få in sponsor- och reklampengar från andra
företag. Men han kritiserar Mecenats sätt att sköta informationen.
– Det har lett till att vi inte kunnat svara på frågor från studenter, som i sin
tur blivit irriterade.
Jonas Levin beklagar kortförseningarna och berättar att han nu ordnat så att
kårerna kan skriva ut intyg på att man betalt terminsräkningen från Mecenats
hemsida.
I november planeras ett möte mellan företaget och de berörda kårerna. Man ska
reda ut vad som hänt och vad man kan göra åt det.
Att problemen blivit så stora i år har också en annan förklaring: Tidigare fick
Lunds studenter ett lokalt studentkort, som kunnat visas upp vid tentor och vid
inträde till nationernas slabb. Men eftersom Mecenatkortet fungerat bra fram
till nu valde kårerna denna termin att avskaffa det lokala kortet.
Dag Oredsson säger att man trots problemen kommer att fortsätta samarbeta med
Mecenat.
– Grundproblemet är att vi måste ha ett nationellt kort eftersom SAS och SJ inte
godtar något annat för sina rabatter, säger teknologkårens ordförande Helena
Roos.