Kronofogden jagar Mecenat

- in Nyheter
@Lundagård

Många studenter har förlorat rabatter på SJ och SAS på grund av uteblivna

studentkort. Mecenat skyller på försenade Ladok-utdrag, men företagets

trovärdighet ifrågasätts nu allt mer. Och studentkårernas tålamod tryter.

Först efter att nära halva terminen gått började kortföretaget Mecenat AB

leverera höstens studentkort. Problemen har varit stora för alla de studenter

som inte kunnat få rabatt på sina resor med SJ och SAS då det gamla kortet

hunnit gå ut. Och kårernas och nationernas arbetsbörda har ökat betydligt med

alla förfrågningar som kommit in och de extra intyg som fått skrivas ut.

– Vi har fått jättestora problem eftersom teknologernas tentaperiod inföll efter

att de gamla korten slutat gälla. Till slut fick vi välja att strunta i

studentkorten under den här läsperioden, säger Helena Roos, teknologkårens

ordförande och fortsätter:

– Det här är riktigt dåligt, För det första att det överhuvudtaget sker och

sedan för all den tid som vi får lägga ner.

Mecenats vd Jonas Levin skyller förseningen på flera olika saker. Bland annat

väntade företaget med att skicka in Ladok-utdrag från kårerna innan man skickat

korten till tryckeriet, vilket visade sig vara ett misstag.

– Vi befinner oss sist i näringskedjan som börjar med att studenterna betalar

sin terminsräkning och verifieringarna kom sent, hävdar Jonas Levin.

– Tidigare år har vi inte inväntat dem, men istället blivit tvungna att skicka

ut två kort.

Utdragen krävs för att verifiera att studenterna läser minst 75 procent under

femton veckor av terminen, vilket i sin tur är vad SAS och SJ kräver för att ge

rabatt.

DAG OREDSSON, ordförande för Terminsräkningsföreningen (TRF), bekräftar

problemen.

– Universitetets juridiska enhet vägrade först att lämna ut den information ur

Ladok som krävdes av Mecenat, trots att det gått bra i resten av landet,

berättar han.

Men Helena Roos säger att man åtminstone på teknologkåren kunde skicka in

verifieringarna i god tid. Hon ifrågasätter istället varför Mecenat var tvungna

att vänta in alla bekräftelser innan de första korten kunde tryckas och är

mycket kritisk till förseningen. Mecenat erkänner dessutom en egen försening på

två veckor. Enligt Helena Roos har företaget haft svårigheter att få tag i ett

tryckeri eftersom Jonas Levin haft obetalda räkningar på många ställen.

– Han känns inte särskilt trovärdig i det han gör, säger hon.

Nyligen jagades Mecenat av kronofogden för skatteskulder på nära 350 000 kronor

och företaget krävs på över 450 000 kronor av Posten. Men Jonas Levin säger att

skatteskulden nu är betald.

ENLIGT DAG OREDSSON har alla studentkortsföretag en riskabel ekonomi

eftersom de är beroende av att få in sponsor- och reklampengar från andra

företag. Men han kritiserar Mecenats sätt att sköta informationen.

– Det har lett till att vi inte kunnat svara på frågor från studenter, som i sin

tur blivit irriterade.

Jonas Levin beklagar kortförseningarna och berättar att han nu ordnat så att

kårerna kan skriva ut intyg på att man betalt terminsräkningen från Mecenats

hemsida.

I november planeras ett möte mellan företaget och de berörda kårerna. Man ska

reda ut vad som hänt och vad man kan göra åt det.

Att problemen blivit så stora i år har också en annan förklaring: Tidigare fick

Lunds studenter ett lokalt studentkort, som kunnat visas upp vid tentor och vid

inträde till nationernas slabb. Men eftersom Mecenatkortet fungerat bra fram

till nu valde kårerna denna termin att avskaffa det lokala kortet.

Dag Oredsson säger att man trots problemen kommer att fortsätta samarbeta med

Mecenat.

– Grundproblemet är att vi måste ha ett nationellt kort eftersom SAS och SJ inte

godtar något annat för sina rabatter, säger teknologkårens ordförande Helena

Roos.