Genväg till akademisk examen

- in Nyheter
@Lundagård

Då och då händer det att vi får skräpmail. Oftast handlar det om porr, Viagra,

penisförstoring, billiga cigaretter, att tjäna stora pengar på att smuggla

pengar från Nigeria eller lån till förmånlig ränta, men inte helt sällan utlovas

”University Diplomas” till ett förmånligt pris. För $ 1000 kan du få en Master

of arts, för några tusen dollar till en doktorsexamen, allt från okända men

respektingivande universitet runt om i världen.

Då och då händer det att vi får skräpmail. Oftast handlar det om porr, Viagra,

penisförstoring, billiga cigaretter, att tjäna stora pengar på att smuggla

pengar från Nigeria eller lån till förmånlig ränta, men inte helt sällan utlovas

”University Diplomas” till ett förmånligt pris. För $ 1000 kan du få en Master

of arts, för några tusen dollar till en doktorsexamen, allt från okända men

respektingivande universitet runt om i världen.

MEN VERKLIG AKADEMISK utbildning kan man inte köpa sig till, den är

hyfsat gratis (enligt svensk lag i alla fall), det krävs gedigen

gymnasieutbildning för att man ska kunna komma ifråga för att ens söka, och till

populära utbildningar råder hård konkurrens. En examen från Lunds universitet

får du för att du har intellektuella förutsättningar och inte ekonomiska. Eller?

UPPDRAGSUTBILDNING kallas det när universitet och högskolor säljer kurser

och utbildningar till företag och andra organisationer. Uppdragsutbildningen är

en del av det livslånga lärandet och är i dagsläget en nödvändighet för att

tillgodose de skiftande kompetenskrav i arbetslivet som en människa kan möta

under sitt yrkesverksamma liv.

PROBLEMET INTRÄDER FÖRST när man börjar mjuka upp gränserna mellan

uppdragsutbildning och vanlig högskoleutbildning. I den förordning (2002:760)

som reglerar uppdragsutbildningen anges att ”De som deltar i uppdragsutbildning

får ges betyg och examensbevis eller kursbevis enligt bestämmelserna för

grundläggande högskoleutbildning, om samma kvalitetskrav ställs på

uppdragsutbildningen som på grundläggande högskoleutbildning. Detta gäller även

om deltagarna saknar behörighet för tillträde till grundläggande

högskoleutbildning.” (§6)

DET FÖRESKRIVS OCKSÅ att den som fullgjort en uppdragsutbildning har rätt

att tillgodoräkna sig den som grundläggande högskoleutbildning, om den uppfyller

de krav som anges i §6 ovan. I ”Föreskrifter av Högskoleverket om

uppdragsutbildning vid universitet och högskolor” anges att ”Högskolan får

undervisa deltagare i en uppdragsutbildning tillsammans med studenter i den

grundläggande högskoleutbildningen, om den grundläggande högskoleutbildningen

inte påverkas negativt.”

DETTA INNEBÄR ATT man kan sakna behörighet för tillträde till den vanliga

utbildningen, men få ut en examen om man (eller rättare sagt ens arbetsgivare)

betalar för sig. Uppdragsutbildningen omfattas inte av Högskoleförordningen

eller Högskolelagen, och studenter i uppdragsutbildning har inga sådana

rättigheter som tillkommer riktiga studenter (exempelvis har de inget inflytande

på sin utbildning), men det går ändå bra att ge en kurs där hälften av

studenterna går en kurs som de har antagits till på normalt sätt, medan den

andra hälften har köpt sig till utbildningen utan att ha några formella

förkunskapskrav.

VISSERLIGEN FÖRSÄKRAS det att den ”riktiga” utbildningen inte ska få

påverkas negativt av uppdragsutbildningen, men det är samtidigt förbjudet att

låta uppdragsutbildning gå med vinst. Man kan också ha synpunkter på att, då

samundervisning sker, endast den del av studenterna som är utanför

uppdragsutbildningen deltar i kvalitetssäkringen och kvalitetsutvecklingen av

utbildningen genom sina studentkårer.

MAN FÅR INTE glömma bort att uppdragsutbildning handlar om livslångt

lärande, en möjlighet att uppvärdera reell kompetens och att låta näringsliv och

akademi befrukta varandra. Uppdragsutbildning är en god sak. Men när

uppdragsutbildning förvandlas till något som i allt liknar grundläggande

högskoleutbildning förutom vad gäller studenternas rättigheter och att det

kostar pengar är man inne på en farlig väg. Uppdragsutbildningen måste vara ett

komplement till högskoleutbildning, inte erbjuda en gräddfil till akademisk

examen. Annars kan universitetet lika gärna skicka reklam via e-post om

University Diplomas. Civilingenjör i teknisk fysik, 500 000 kronor? Vi hoppas

inte det. Uppdragsutbildning borde inte under några omständigheter berättiga

till akademiska poäng.

SLUTLIGEN: I HÖGSKOLEVERKETS föreskrifter om uppdragsutbildning anges att

”Högskolan skall se till att studenter och andra lätt kan få information om

inriktningen och omfattningen av högskolans uppdragsutbildning.” Om du är

intresserad av hur Lunds universitet organiserar sin uppdragsutbildning kan du

gå in på LUEAB:s (Lund University Education AB) hemsida:www.education.lu.se . Om

du inte har råd med uppdragsutbildning, testa www.fakedegrees.com.

CARIN BRENNER

LUS ORDFÖRANDE

NILS GUSTAFSSON

LUS VICE ORDFÖRANDE