Lundaekonomerna är kritiska till den brist på mångfald och integration som präglar såväl den egna kåren som universitetet.
I förra numret granskade Lundagård sammansättningen i Lunds
kårledningar. Resultatet återspeglade studentpopulationen i stort:
få med invandrarbakgrund, eller föräldrar utan akademisk utbildning.
Därför startar Lundaekonomerna nu ett projekt som ska locka fler från
dessa grupper att söka sig till universitetet.
Tillsammans med Fakultets-ambassadörerna ska de rikta sig till gymnasieskolor
där inte så många elever läser vidare. Med föreläsningar
om universitetet och vad man gör efteråt ska kåren försöka
få upp intresset bland eleverna.
– Vi ska till exempel berätta pedagogiskt om hur det är att
arbeta som ekonom, säger Nils Thott, Lundaekonomernas ord-förande.
Fakultetsambassadörerna start-
ade som det mer kända Mentors-projektet. Projektet går ut på
att studenter med fler poäng hjälper de som nyss börjat studera.
Tanken är att hjäpa studenter med olika bakgrund att komma in i den
akademiska världen.
I ett pressmeddelande skriver kåren att universitetet och student-organisationerna
bör ta större ansvar för att öka mångfalden inom universitetsvärlden.
Delar av den akademiska kulturen i Lund verkar avskräckande för vissa
samhällsgrupper, anser man. Självkritiskt konstateras att kåren
är mycket homogen och alltför dåligt integrerad, vilket också
speglar hur situationen är på Ekonomihögskolan.