Ung konst alltför korrekt

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

“Allting går så mycket snabbare idag” hör man ofta sägas. Vår tid tycks vara otålighetens tid. Det märks inte minst inom konsten, där vi det senaste året bjudits på mängder av “previews” på vad framtidens konstliv har att vänta sig. Ett sådant tillfälle var Malmö konstmuseums utställning Nya namn i somras där vi fick bekanta oss med några lokalt nyutexaminerade konsthögskolestudenter.

Men i Kulturhuset i Stockholm valde man för tredje året i rad att

inte vänta på någon examen. Där har man under vintern

ställt ut ett trettiotal verk av studenter från olika årskurser

vid Kungliga Konsthögskolan. För att vara en så “ung”

utställning återfanns på Mot allmänheten ovanligt många

konceptuella verk, något som imponerar samtidigt som det verkar en smula

brådmoget. Den konceptuella konsten är ofta resultatet av en lång

mognadsprocess, men har på senare år främst förknippats

med de mest avantgardistiska konstnärskapen.

NOG INFRIAS OFTA den romantiska föreställningen om att unga konstnärer

bör vara ohämmade och fientliga mot etablissemanget, men den politiska

korrektheten i utställningar som Nya namn och Mot allmänheten är

så framträdande att man kan ifrågasätta konstinstitutionernas

förmåga att uppmuntra självständighet och originalitet.

Mot Allmänheten uppfyllde plikttroget de outtalade kraven på att

beröra socialt utanförskap, pluralism och den alienerande tillvaron

i konsumtionssamhället. Häpnadsväckande är däremot

att paradteman som kön och sexualitet helt lyste med sin frånvaro.

Detta försökte man av allt att döma uppväga med en massiv

kritik av den ständigt lika aktuella motsättningen mellan populärkultur

och den borgerliga smaken. Ett särskilt nihilistiskt uttryck fick detta

i Pål Bylunds TV4:s text-tv sidan 192, som är precis vad det verkar.

TROTS ATT INTE MYCKET i Mot allmänheten var särskilt minnesvärt

märker man tydligt att ambitionsnivån hos de unga konstnärerna

är mycket hög. Dessvärre får uttrycksmedlen ofta ge vika

för teoretiska resonemang som emellanåt känns överdrivet

högtravande. En av den konceptuella konstens svåraste brister är

just att den genom sin otillgänglighet är ofrånkomligt elitistisk.

Detta förhållande illustreras inte minst av Elin Johanssons &

Simon Goldins happening Mejan IF mot Allmänheten. Här utmanas Allmänheten

till en fotbollsmatch på Plattan mot Konsthögskolans fotbollslag.

Att allmänheten består av en formlös och oberäknelig massa

är visst grundmeningen. Men ska “folket” – De Andra –

lyckas samla sig till ett lag? Troligen är detta det mest omstörtande

verket, för hur opassande är det inte att uppställa distinktionen

mellan Konstnärer och Allmänheten och därmed etablera en hierarki?

Lustigt vore om Konstnärslaget fick stryk av Sergels Torg-pundarna.

GENOM ATT PRESENTERA pinfärska konstnärs-skap tycks konstinstitutionerna

vilja pejla den senaste utvecklingen, men är då ny och spännande

konst alltid detsamma som ung konst? Den så kallade finkulturen är

lika drabbad av ungdomsfixering som populärkulturen, men det finns undantag.

Våren 2003 debuterade den medelålders arkitekten och illustratören

Maria Udriot som konstnär med utställningen Ett hus i provinsen på

Lunds konsthall. Den var en del av den större utställningen Dessa

landskap som Udriot delade med tre etablerade Lundakonstnärer. Nyligen

ställdes den ut på Södertälje Konsthall.

Maria Udriots debut var upp-seendeväckande i sin lågmäldhet.

Hennes medium är assemblaget och genom noggrant tillrättalagda fragment

– silkespapper, skisser, torkade växter bland annat – frammanades

barndomshemmet i Argentina. Utan att det gamla huset från kolonialtidens

slut direkt avbildades, lyckades Udriot med avancerat associativa brottstycken

återskapa det i betraktarens sinne. Resultatet blev en resa i sinnenas

funktioner och det inflytande som tiden utövar på dem, ett förtätat

pussel med psykoanalytiska förtecken. Att våga “komma ut”

med så anspråkslösa – och tystlåtna! – objekt,

omringad av kollegornas videokonst och ljudinstallationer är ett prov på

ett slags mod som delvis hör samman med den prestigelöshet en äldre

person kan kosta på sig.

I MOT ALLMÄNHETEN finner man redan en konstnärlig mogenhet som kommer

att utvecklas långt mer, men i Ett hus i provinsen kan man bevittna att

denna process inte nödvändigtvis behöver rymmas under de fem

åren som det tar att examineras från konsthögskolorna. Jag

kan inte låta bli att tänka att allting kanske inte går så

fort idag ändå.