Filmvår med Vilgot

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

DDR, queer och meta. Filmstudions vårprogram kan inte beskyllas för populism. Retrospektivet över Vilgot Sjöman är utan tvekan det säkraste kortet.

Den som söker lättsmält verklighetsflykt

från studierna brukar inte få någon valuta för pengarna

hos Filmstudion. Den som däremot vill vidga sina vyer och odla sitt filmintresse

har all anledning att beva ka deras biorepertoar. I många år har

de trotsat de kommersiella biografernas ensidiga utbud genom att visa filmer

som annars aldrig hade hittat vägen till Lund. Denna vår kommer Filmstudion,

förutom torsdagskvällarnas blandade repertoar, att ha serier med queerfilm,

metafilm, Vilgot Sjöman och östtysk film.

ÖSTEUROPA BRUKAR OFTA föra tankarna till tunga industrier, politiskt

förtryck och konstnärlig likriktning. Men Filmstudion har med jämna

mellanrum de senaste åren kunnat nyansera den bilden. En stor filmupplevelse

var till exempel serien med den polske regissören Andrzej Wajda för

några terminer sedan. Och i vår har tyngdpunkten lagts på

filmer gjorda efter mitten av 60-talet, då den politiska styrningen inte

var lika påtaglig. I serien märks särskilt filmskaparna Lothar

Warneke och Hermann Zschoche, som vitaliserade den östtyska filmen på

80-talet.

SOM METAFILM HAR Filmstudion bland annat valt att visa den klassiska amerikanska

komedin Sullivan’s Travels (Med tio cent på fickan), som handlar om inspelningen

av en annan film. Fransk film var mer gynnad förra terminen med Claude

Chabrol-serien. Men för den som tröttnar på allt tyskt kan Olivier

Assayas franska film Irma Vep vara en liten tröst. Inte minst med tanke

på att den som metafilm ger en inblick i den franska filmindustrin.

BLAND QUEER-FILMERNA återfinns, inte helt oväntat, den tyske filmregissören

Rainer Werner Fassbinder med filmen Frihetens nävrätt. I Fassbinders

filmer är homoerotiken mer regel än undantag. Men en mer intressant

film på queertemat är nog Hasse Ekmans Flicka och hyacinter som på

ett mycket subtilt sätt utforskar en ung kvinnas identitet.

FÖR EGEN DEL ser jag mest fram emot serien med Vilgot Sjöman. Trots

Sjömans starka fotfäste i filmhistorien är säkert många,

i likhet med mig själv, genant obekanta med flera av hans klassiska produktioner.

JOHANNES HEUMAN