Bostadsombudsmannen ska föra studenternas
talan. Men nytillträdda Anna Sundberg ser inga problem med inkassokraven.
– Min spontana reaktion är att jag
förstår hyresgästernas oro när inkassobrevet dimper ner i brevlådan. Men all
information om det här finns på AFB:s hemsida. Där står vilka regler som
gäller. Den viktigaste informationen är att det första brevet från Intrum inte
är en betalningsanmärkning, säger Anna Sundberg.
Varför går det inte ut en påminnelse innan
inkassobrev skickas?
– Jag tycker att det första brevet är
att betrakta som en påminnelse. Jag förstår att de klagar men om de stanna upp
och läser vad som står på hemsidan så ser de att det inte är en prick i
protokollet.
AFB säger sig vara ett humanare
bostadsföretag som finns till för studenterna. Var finns hänsynen till
studenterna i det här fallet?
– Jag tycker nog att jag ser den mer
för varje dag som jag är här. Men vi får inte heller glömma att som student är
du vuxen.
Du använder precis samma argu-ment som AFB
gör. Varför då?
– Att jag belyser detta främst ur
AFB:s perspektiv kan bero på att jag inte var med från början [när systemet
infördes, red.anm]. Jag har bara tillgång till den information som finns idag
och har inte haft så mycket studentkontakt. Jag har bara blivit kontaktad av en
person om inkassokraven.
Men måste du inte kunna sätta dig in i
studentperspektivet?
– Absolut, och det var det jag
försökte göra. Får man ett inkassobrev så blir man nervös. Då läste jag på
hemsidan för att kolla att AFB har ryggen fri vad gäller information.
– Är man nyinflyttad så kan
infor-mationen undgått dem på hemsidan men om man bott där länge så borde man
vara införstådd med det. Det står också tydligt på hemsidan att om man har
problem med hyran så kan man ringa och få uppskov.
Tänker du arbeta för att nya hyresgäster
får information om att AFB inte skickar några påminnelser utan att det kom-mer
komma ett krav från inkasso direkt?
– Det bör jag nästan göra eftersom ni
belyser problemet. Problemet har inte kommit till min kännedom tidigare. Så
länge folk går omkring och muttrar så är det inte så lätt att göra något.
– Men det kommer
boende-inflytandemöten och där kan man ta upp sådana här frågor.