Studenternas ombud stödjer företaget

- in Nyheter
@Lundagård

Bostadsombudsmannen ska föra studenternas

talan. Men nytillträdda Anna Sundberg ser inga problem med inkassokraven.

– Min spontana reaktion är att jag

förstår hyresgästernas oro när inkassobrevet dimper ner i brevlådan. Men all

information om det här finns på AFB:s hemsida. Där står vilka regler som

gäller. Den viktigaste informationen är att det första brevet från Intrum inte

är en betalningsanmärkning, säger Anna Sundberg.

Varför går det inte ut en påminnelse innan

inkassobrev skickas?

– Jag tycker att det första brevet är

att betrakta som en påminnelse. Jag förstår att de klagar men om de stanna upp

och läser vad som står på hemsidan så ser de att det inte är en prick i

protokollet.

AFB säger sig vara ett humanare

bostadsföretag som finns till för studenterna. Var finns hänsynen till

studenterna i det här fallet?

– Jag tycker nog att jag ser den mer

för varje dag som jag är här. Men vi får inte heller glömma att som student är

du vuxen.

Du använder precis samma argu-ment som AFB

gör. Varför då?

– Att jag belyser detta främst ur

AFB:s perspektiv kan bero på att jag inte var med från början [när systemet

infördes, red.anm]. Jag har bara tillgång till den information som finns idag

och har inte haft så mycket studentkontakt. Jag har bara blivit kontaktad av en

person om inkassokraven.

Men måste du inte kunna sätta dig in i

studentperspektivet?

– Absolut, och det var det jag

försökte göra. Får man ett inkassobrev så blir man nervös. Då läste jag på

hemsidan för att kolla att AFB har ryggen fri vad gäller information.

– Är man nyinflyttad så kan

infor-mationen undgått dem på hemsidan men om man bott där länge så borde man

vara införstådd med det. Det står också tydligt på hemsidan att om man har

problem med hyran så kan man ringa och få uppskov.

Tänker du arbeta för att nya hyresgäster

får information om att AFB inte skickar några påminnelser utan att det kom-mer

komma ett krav från inkasso direkt?

– Det bör jag nästan göra eftersom ni

belyser problemet. Problemet har inte kommit till min kännedom tidigare. Så

länge folk går omkring och muttrar så är det inte så lätt att göra något.

– Men det kommer

boende-inflytandemöten och där kan man ta upp sådana här frågor.