“Retorikkursen var sjukt dålig”

- in Nyheter
@Lundagård

Studenterna underkänner den praktiska

delkursen i förra årets ettåriga retorikutbildning vid institutionen för

nordiska språk. Kritiken rör främst oengagerade lärare.

Kursen var sjukt dålig, säger studenten

Johan Tegel, som tröttnade och hoppade av.

Redan från början av kursen i praktisk

retorik kände studenterna att lärarnas intresse var lågt, berättar Johan Tegel.

Jag blev så trött och besviken, säger

han. Vi behandlades som tvååringar.

KURSEN SAKNADE helt teoretiska genomgångar

och när studenterna påpekade bristen nonchalerades kritiken. Efter att

studenterna klagat hos studierektorn betedde sig lärarna som om studenterna

skvallrat.

Jag minns att en lärare sa: Vem är det

som bestämmer här, är det ni eller jag? , säger Johan Tegel.

Kursen hade också ett flertal praktiska

brister. När studenterna skulle skriva en debattartikel kom instruktionerna

först i samband med att betygen delades ut. Och ett tal som hölls i november

betygsattes först i januari.

Vi fick olika betyg, men ingen som helst

konstruktiv kritik, säger Johan Tegel.

PREFEKTEN LENA Ekberg hävdar att hon inte

känt till kritiken mot kursen förrän en student i efterhand skrev ett brev till

lärarna och studierektorn.

Det här är beklagligt, säger hon. Det är

olyckligt att missnöjet inte kom hela vägen fram till ledningen redan under

kursens gång.

LEDNINGEN HAR nu tagit kontakt med den

student som skrev brevet och de som förde fram klagomål i kursutvärderingarna. Dessutom

har ledningen haft samtal med lärarna.

Det har uppenbarligen inte fungerat

på lektionerna. Person-kemin har varit mycket dålig, säger Lena Ekberg.

Men framför allt tror hon att roten till

det onda ligger i att lärarna inte motiverade betygen tillräckligt väl.

Man måste tala om ordentligt varför

någon får ett visst betyg. Här har kommunikationen inte fungerat. Och då leder

det till missnöje även med andra saker.

Efter studenternas kritik kommer

institutionen att ompröva betygen på vissa av de praktiska uppgifter som

studenterna utfört under kursens gång.