Skådespelare och akademiker

- in Kultur & Nöje
@Lundagård

Få vet att de tre konstnärliga högskolorna

i Malmö för teater, konst och musik tillhör Lunds universitet. I förra numret

presenterades konsthögskolan, denna gång träffar vi avgångseleven Jesper Åvall

som med sin klass just satt upp teaterstycket ”Våren vaknar”.

Han är en ung nyfiken vetenskapsman

som vill dela med sig av sina upptäckter, ett slags sexualupplysare från

sekelskiftet.

 Så beskriver Jesper Åvall sin rollkaraktär

Melchior Gabor i Våren vaknar, som skrevs 1891 av Frank Wedekind.

 Jesper går fjärde och sista året på

teaterhögskolan, vars entré är lätt att missa där den ligger strax intill

köpcentret Hansacompagniet. Men väl inne öppnas skolan upp; nya lokaler blandas

med gamla, lunchrummet känns som en hybrid mellan bar och vardagsrum och i ett

par av de stora övningssalarna kan provisoriska scener byggas upp. En gammal

hiss som startar och stoppar med ett ryck tar en mellan våningarna.

 Jesper berättar att under utbildningen

blandas rolltolkningar med sång och dans.

  Första terminen handlar det om att

lära känna sig själv, sin kropp och sin klass, säger han.

ARBETET BLIR MER avancerat allt eftersom. Från

att spela en karaktär med enkla känslor till situationer som är svårare att

gestalta.

  Det kan vara att en karaktär ska säga en

sak, men mena något annat, säger Jesper.

 Nytt på skolan är att eleverna parallellt

med slutproduktionerna, som uppsättningen av Våren Vaknar, kan välja att skriva

en magisteruppsats. Jesper är en av fyra i sin klass som valt att göra detta. Uppsatsen

behandlar hur ett rollarbete på skolan går till.

 Det ingår också en termins praktik i

utbildningen. 

  Det är viktigt att möta en

professionell institution, säger Jesper som själv prak-tiserade på teater

Västernorrland i Sundsvall och spelade Prins Ferdinand i Shakespeares Stormen.

UNDER VISNINGEN av Våren vaknar vi-sar

skådespelarna på en exceptionell kropps-kontroll. De tar sig in på scenen

stående på händer, rullande eller med ett högt hopp för att sedan landa

raklång. Slagsmålsscenerna tar nästan en form av breakdance som fryses.

 Måste man bli gymnast för att vara

skådespelare?  

  Nej, det handlar inte om att kunna göra

en bakåtvolt, säger Jesper. Istället är det mer en fråga om att pröva, byta

kassett och pröva igen.

 Det är alltså mer fråga om att hitta

lösningar på problem i teatergestaltningen än att bli en fullfjädrad gymnast.

 Jesper illustrerar genom att klumpigt

försöka ställa sig på händer, för att därefter göra det lite bättre men absolut

inte perfekt. Han tillägger samtidigt att Teaterhögskolan i Malmö är känd för

att arbeta mycket med kroppen.

 Hur ser framtiden ut för de skådespelare

som går på skolan?

  Det är stentufft, säger han. Som skådespelare

får man inte vara rädd att arbeta ett halvår inom vården eller som brevbärare,

men jag är inte orolig för att inte få ett skådespelarjobb.