Det här är riktigt kul: strax öppnar utställningen ”Det är rätt att göra uppror: Mah-Jong 1966-76” i Malmö. Samtidigt har Salka Hallström Bornold tecknat klädföretagets historia.
Salka Hallström Bornold vrider och vänder på gamla kvitton och leveransofferter, rycker i de tre Mah-Jong-kvinnornas släktträd, rotar i deras drömmar.
Hon hittar ett internt Mah-Jong-manifest, förmodligen daterat precis innan klädföretagets krasch 1976:
”För oss var det en revolt mot det grå fantasilösaindustri-ochvaruhusinköpardikterade modetänkandet och på den tiden var vi fortfarande så idealistiska och omedvetna att vi trodde att kläder och musik skulle kunna påverka folks politiska uppfattning.”
Genom att befria kvinnan från korsetten och mannen från kostymen skulle Mah-Jong göra världen velourmjuk, lite vänligare.
Mah-Jong ville flera saker på en gång och led därför, skriver Salka Hallström Bornold, av ”68-rörelsens inre motsättning i koncentrat”.
”Mah-Jongs styrkor var ju också deras svagheter. De ville jobba med svensk teko, när svensk teko höll på att gå under. De vägrade förlägga produktionen till låglöneländer, vilket ledde till att bara hög- och medelinkomsttagare hade råd med deras kläder, samtidigt som de ville göra kläder för den vanliga, arbetande människan.”
Om Mah-Jong-plaggen endast var en angelägenhet för en begränsad smakelit med stålar, blev deras estetiska idé desto vidare spridd och – trots ständiga backlashar – cementerad: nu skulle svenskar – kvinnor som män – få ha på sig ”sköna, sexiga, befriande” kläder utomhus. För första gången.
Jag är svag för den här boken – hur författaren sätter fingret på tidsandan genom att vara närmast akademiskt noggrann i researchen. Detta måste vara Sveriges första ordentliga reportagebok om mode.
Mest revolutionerande är kanske hennes stil: hon skiter i härskande ”less is more”-dogman. Yvig maximalism brukar i Sverige gå hand i hand med ett slags självupptaget flanerande a la DN På Stans Bengt Ohlsson. Men Salka Hallström Bornolds röst är lika utåtriktad och koncentrerad som upphetsad.
Boken är formgiven med originalfoton ur Carl Johan de Geers lite lolitaaktiga annonskampanjer och kapitlen inleds med kladdiga rubriker, som om redigeraren doppat pennan i trolldeg.
Journalisten Daniel Björk har sagt att alla vi som på 90-talet drömde om att bli DJ:s nu vill bli eller är modejournalister. Det är logiskt med en mentor som Salka Hallström Bornold. Kanske är hennes insats början till slutet på dagspressens konsumentorienterande kitschjournalistik.
Söndagen 23 maj öppnar Mah-Jong-utställningen på Kommendanthuset i Malmö med Salka Hallström Bornold som co-curator.