Den digitala piraten

- in Reportage
@Lundagård

Medan skivföretagen försöker hitta nya sätt att tjäna lika mycket pengar även efter den digitala revolutionen, har ett gäng gräsrötter gjort piratkopieringen till en politisk fråga.

Lundagård träffade lundastudenten och nätpiraten Magnus Eriksson som fördömer att universitetet satt stopp för nedladdning på nätverket.


För ett år sedan ströp universitetets datacentral användningen av nedladdningsprogram som Direct Connect och Gnutella på sitt nätverk. Men den illegala fildelningen försvann inte för det. Istället flyttades en del av den till det interna nätverket, eftersom det bara är den utgående trafiken som kontrolleras. På lundastudenternas hubb flödar det nu av upphovsrättsskyddat material: porr, Hollywoodrullar, musik, e-böcker och tv-serier.

I ett rum på Vildanden sitter sociologistudenten Magnus Eriksson och vill göra den olagliga verksamheten legitim. Han är en av dem som driver Piratbyrån, en lobbygrupp som arbetar för att stödja dem som fildelar upphovsrättsskyddat material.

– Piratkopiering har blivit en politisk aktion. Det handlar om att bruka kultur istället för att behandla tankar, musik och information som varor, säger han.

Magnus skriver sin C-uppsats om intellektuell egendom och i bokhyllan trängs Marx ”Kapitalet” med “Linux for Dummies” och böcker om C++programmering. För några veckor sedan var han i Stockholm och demonstrerade i ett mycket speciellt första maj-tåg. Deltagarna skanderade upphovsrättens avskaffande och bredband åt alla. ”Välfärdssamhället börjar vid 100 Mbit”, stod det på ett plakat.

Att universitetet stoppade nedladdning utanför nätverket tycker Magnus är tragiskt.

– Ska universitetet svansa efter upphovsrätten eller värna om den fria informationen? Bra studenter får man genom att främja studenternas utbildning och genom att låta studenter utvecklas som människor. Universitetets policy att inte tillåta fildelning är en stor spärr, dels för studenternas utveckling och dels för utvecklingen av själva nätet, påstår han.

Men på Lunds datacentral måste man givetvis följa lagen.

-Vi är ansvariga för alla LU-adresser, därför är universitetet också juridiskt och moraliskt skyldigt att ta hand om piratkopiering, säger Magnus Persson, säkerhetssamordnare.

När det var fritt fram för nedladdning fick universitet dagligen upprörda brev från organisationer som Motion Picture Association of America och Antipiratbyrån som klagade på att många studenter inte brydde sig om upphovsrätten.

Magnus Persson berättar också att den tunga fildelningstrafiken belastade nätet så mycket att andra inte kunde använda det på ett tillfredsställande sätt.

– Vi hade en situation där 10 procent av användarna stod för 90 procent av trafiken. Vi är en statlig myndighet, vi kan inte bygga ut våra lokala nät och lägga ner miljoner på nöjestrafik, säger han.

Nedladdning av upphovsrättsskyddat material har de senaste åren blivit var mans brott. För många är fildelning något så vardagligt att de knappt tänker på att det är olagligt. Och personerna som satsat pengar på det skyddade materialet eller försörjer sig på det blir nu allt desperatare. Mediebolagen säger att de förlorar miljontals kronor varje år på nedladdningen. Andra menar att rädslan är överdriven och att företagen måste hitta nya sätt att tjäna pengar.

Magnus ser inte längre något värde i att fysiskt äga CD-skivor. Att både enskilda artister och skivbolag förlorar pengar på den inställningen är inget han har dåligt samvete för. Hans syn på musikers drivkraft är högst idealistisk och stämmer kanske bättre in på do it yourself-rörelsen än Britney Spears eller 50 Cent.

– Det finns få artister idag som tjänar mycket pengar på skivförsäljning. Dessutom finns det viktigare saker än skivförsäljning för artister såsom tid, gratis resor, billiga replokaler och gratis musik att inspireras av, säger Magnus.

Han drar paralleller mellan skivbolagsjättarna som idag stämmer fildelare och pianotillverkarna som en gång i tiden försökte stoppa grammofonens utveckling.

Men är det egentligen inte samma sak att stjäla en skiva på Åhléns och att piratkopiera den?

– Man tar aldrig något från en annan när man piratkopierar. Man gör en kopia. Det är samma skillnad som på att stjäla en glass eller att skriva av receptet.

Trycket på universitetets datanät är idag en tredjedel av vad det var när studenter fortfarande hade tillgång till externa portaler. En måndagkväll i maj fanns det strax över tusen inloggade på hubben.

Magnus Eriksson är inte förvånad över den täta trafiken.

– En CD-skiva kostar 200 kronor. För samma summa kan jag ladda hem skivan och se två konserter med samma artist. Skivbolagen representerar ett distributionssätt som historien sedan länge sprungit förbi.

Så säger lagen

Upphovsrättslagen är drygt 40 år gammal och inte anpassad till dagens digitala revolution. Det finns därför en rad otydligheter om hur lagen bäst ska tolkas. Lundagårds tolkning är framställd i samråd med forskare i immaterialrätt vid Lunds universitet samt anställda vid justitiedepartementet.

Så här ser upphovsrättslagen ut idag…

Upphovsrättslagen (UrL) tillåter att du gör enstaka kopior av film, musik (men inte TV-spel, datorprogram eller digitala verk i sin helhet till exempel böcker) åt dig själv eller din närmaste vänkrets. Filöverföringsprogram såsom Kazaa är inte olagliga, men att sälja eller lägga ut material på internet mot rättighetsinnehavarens samtycke är ett lagbrott. Det är däremot inte olagligt att ladda hem piratkopierat material från nätet för privatbruk. Vidare är det, så som lagen ser ut idag, inte förbjudet att kringgå kopieringsskydd på CD-skivor. Straffet för intrång i upphovsrätten är böter eller fängelse i upp till 2 år.

…och så här kan lagen se ut till årsskiftet

En lagförändring som syftar till att stärka upphovsrätten är på gång. Propositionen planeras till hösten 2004 vilket innebär att lagändringarna tidigast kan träda i kraft vid årsskiftet 2004/05. Enligt förslaget kommer det fortsättningsvis inte vara tillåtet att ladda ner piratkopierat material. Möjligheten att kopiera material för privatbruk kommer att finnas kvar. Lagförslaget hindrar också att du kringgår kopieringsskydd som spärrar kopiering eller att verk läggs ut på Internet. Det kommer fortfarande vara tillåtet att kringgå spärrar som hindrar dig från att lyssna på musik och titta på en film i andra apparater, till exempel din dator.

Så gör musikindustrin

Så här gör film- och musikindustrin för att stoppa piratkopieringen:

– Lobbar för starkare copyright lagstiftning.

– Koperingsskyddar skivor.

– Översvämmar fildelningsnätverk med fuskversioner av populära låtar.

– Skickar brev till fildelare som varnar om att piratkopering är olagligt.

– Söker igenom fildelningsportaler efter piratkopierat material. Kontaktar leverantörer och begär avstängning för fildelare.

– Stämmer piratkopierare, kopieringsskyddsknäckare och tillverkare av fildelningsprogram.

– Utbildningskampanjer och reklam i USA lär ut att det är fel att piratkopiera.

– Lägger ut lagliga versioner av låtar på hemsidor där de kan laddas ner mot betalning.

Så tycker artisterna

Artist som stödjer piratkopiering – Alex Kapranos

Första gången bandet Franz Ferdinand spelade i USA kunde många i publiken sjunga med, trots att bandet inte hade släppt en skiva ännu. Detta skulle inte vara möjligt utan piratkopiering berättar bandets frontfigur, Alex Kapranos, för BBC.

Artist som motverkar piratkopiering – Madonna

När Madonnas album American Life släpptes spreds fejk versioner av albumet på fildelningsnätverk. När internetanvändare tankade ner albumet hördes endast hennes röst som sa,”What the f*** do you think you are doing?”