Metro bryter mot lagen – igen

- in Nyheter
@Lundagård

“Olyckliga omständigheter”. Så förklarar Metros marknadschef att de fortsätter att publicera olagliga annonser för sitt kreditkort för studenter.

När Lundagård ringer ska plötsligt Metro rensa bort alla annonser som bryter mot kreditkortslagen.

Under sommaren har Metro fortsatt att pumpa ut reklam för sitt kreditkort för studenter, Club Metro Visa Student. Studenterna lockas att låna upp till 20 000 kr utan något krav på inkomst. Problemet är att annonserna är olagliga – och det har Metro känt till i över två år.

Redan i maj 2002 påpekade Konsumentverket att annonser saknade uppgifter om effektiv ränta vilket strider mot kreditkortslagen. Metro lovade bättring men i januari

avslöjade Lundagård att felaktiga annonser publicerats igen. Dåvarande marknadschef Robert Gustavsson bedyrade att det var ett misstag som skulle rättas till. Men inget hände. Så trots att både Metro och bank Invik som ger ut kortet uppmärksammades på att de olagliga annonserna fortfarande användes, valde de att inte agera.

När lundagård pratar med Metros nytillträdda marknadschef Christian Quarles säger han sig inte ha haft “en susning om det här” förrän Lundagård kontaktat honom.

– Om det är någon annons som slunkit igenom sedan förra diskussionen [Ldg 1/04. red. anm.] så beror det på olyckliga omständigheter, förklarar han.

Han lovar att alla olagliga annonser som saknar uppgifter om effektiv ränta nu ska rensas bort en gång för alla.

Christian Quarles kan inte förklara varför detta inte har åtgärdats tidigare.

– Jag kan inte svara för min företrädare utan du belyser problemet och jag handlar nu för att det inte ska ske igen.

Om företag fortsätter använda annonser som strider mot lagen kan Konsumentverket driva saken vidare till tingsrätten. Fällande dom kan leda till böter på hundratusentals kronor. På Konsumentverket känner de dock inte till att Metro struntat i deras kritik för två år sedan.

– Såvitt jag vet skulle de ta in uppgifterna om effektiv ränta. Det var kraven vi ställde. Vi räknar med att de följer det här själva, säger Nils Ahlén som är jurist på Konsumentverket.