Kortare
handledningstider, uppsatsskrivning i par och ingen
förhandsgranskning av uppsatserna.
Missnöjet
växer bland studenterna efter miljonbesparingar på
Statsvetenskapliga institutionen.
– Vi
känner oss överkörda, säger studenten Martin
Berry.
Statsvetenskapliga
institutionens sparkrav på över två miljoner kronor
i år innebär kraftiga försämringar för de
studenter som skriver sina C- och D-uppsatser.
För
D-uppsatsen har institutionen nästan halverat handledningstiden,
från 20 till 12 timmar. På C-nivån är
minskningen från 16 till 10 timmar. Men i den tiden ingår
handledarens förberedelsetid, tid för planseminarier och
genomläsning av uppsatsen.
Martin
Berry skrev sin D-uppsats i statsvetenskap förra terminen och
var studentrepresentant. Han menar att studenterna körts över
av institutionen,
– När
studentrepresentanterna kom in i beslutsprocessen var det redan för
sent att påverka beslutet. Vi kunde bara svälja förslaget,
säger han.
”Försämrad
rättssäkerhet”
Besparingarna
innebär också att systemet med separata handledare och
examinatorer har tagits bort och att ingen förhandsgranskning av
uppsatserna görs innan examinationen. Dessutom tvingas
studenterna på C-nivån att skriva sina uppsatser två
och två.
– Hur
ska en student kunna skriva en bra D-uppsats om han eller hon inte
fått chansen att öva sig på enskilt uppsatsskrivande
på C-nivån, frågar sig Martin Berry.
Han
anser också att rättssäkerheten försämrats
då att uppsatsen från och med nu ska examineras av
handledaren och inte av en utomstående examinator.
Anna
Kovasna, ordförande för Samhällsvetarkåren,
efterlyser gemensamma riktlinjer för hur studenterna ska
handledas och vilka regler och rättigheter som gäller vid
uppsatsarbetet.
Hon
anser att besparingar på universitetet inte får drabba
kvaliteten på utbildningen på det här sättet.
– Uppsatserna
är studentens största arbete och används bland annat
då studenten söker anställning eller doktorandtjänst,
säger Anna Kovasna.
Eniga
lärare
Studierektorn
på Statsvetenskapliga institutionen, Paula Uddman, har
förståelse för studenternas klagomål.
– Ja,
jag tycker också att de får för lite handledning.
Men lärarna var eniga om att det var bättre att lägga
besparingen på examinationen än att låta den gå
ut över själva undervisningen, säger hon.