Där det finns studenter finns det cyklar – och
arga bilister.
Men ingenstans är cyklisterna lika många –
och motormännen lika upprörda – som i Lund.
Lundagård ger dig den kompletta guiden för
att undvika böter, stölder och skrubbsår.
Lund är som Peking – här cyklar alla. Eller som
Hipphipp-komikern Anders Jansson uttrycker
saken: den plats i Lund som man inte kan inte
cykla till är inte värd att besöka.
I centrum trängs varje dag 25 000 cyklister
med bilar och gångtrafikanter, fientligheten mellan
grupperna är stor. Tidningarnas insändarsidor
är fyllda av upprörda bilister som menar
att cyklisterna är ett jäkla pack som struntar i
alla trafikregler.
FAST SÅ ILLA är det inte, tycker polisinspektör
Roland Bengtsson.
– Här finns inte utrymme att göra felaktigheter
som på andra ställen. En cyklist kan ställa till
det för många och det märks tydligt. Därför
kanske man tycker att Lund är värre än andra
ställen, säger han.
Ändå åker ett par hundra cyklister fast i poliskontroller
varje år och böterna svider rejält i
en tunn studentplånbok. De vanligaste brotten
är att cykeln saknar belysning eller att man
kört mot enkelriktat. Men ett nästan lika stort
problem är att många cyklar på trottoarerna.
– Lundaborna är inte rädda för att bli av med
handväskan, utan snarare för att bli påcyklade.
Är man gammal kan en olycka betyda lång tid
på sjukhus, säger Roland Bengtsson.
POLISEN STÅR OFTA på särskilt farliga ställen, som på
Klostergatan där flera cyklister hamnat under bussar.
Eller vid viadukten strax söder om stationen, där en cyklist körde ihjäl en gångtrafikant för ett
par år sedan. Roland Bengtsson nämner också vägen
mot Klostergården, förbi Mejeriet, där många
våghalsar korsar Ringvägen utan belysning.
Genom åren har otaliga studenter irriterat sig
på konstaplarna som nitiskt sätter åt slarvande
cyklister. Men Roland Bengtsson försvarar polisens
arbete.
– Vi står där vi vet att folk ofta blir skadade
och där de känner oro för att gå. Och vi är inte
ute för att vi inte har annat att övervaka, utan för
att felen skapar oro och skador, säger han.
ENLIGT STATISTIK från Lunds kommun skadades
243 cyklister i trafiken förra året. Siffran gäller
hela kommunen, men de allra flesta olyckorna
skedde inne i Lund. Hälften av cyklisterna skadades
i singelolyckor, en tredjedel krockade med
motorfordon och övriga i krockar med andra
cyklister eller mopedister.
Lyckligtvis är de flesta skadorna lindriga, men
Roland Bengtsson rekommenderar ändå hjälm
och stor försiktighet när man lastar på cykeln.
– Kassar på styret är ett aber. De åker in i
hjulet och så går cyklisten rakt över styret. Och
är där då en kantsten… Folk som jag varit bekant
med har inte gått att känna igen efter att de kört
huvudet i marken utan hjälm.