”Utbyte är värt kostnaden”

- in Debatt
@Lundagård

Utländska

studenter har ett värde som Sverige bör betala för, skriver

studenten Martin Svalin och kritiserar Lundaekonomernas argument för

studieavgifter.

På avvägar fick jag höra att Lundaekonomerna

inte tycker som majoriteten av Lunds studentkårer i avgiftsfrågan.

Jag studerar själv nationalekonomi, och blev intresserad. Lundaekonomerna

måste ha helt andra förutsättningar än övriga

kårer att analysera frågan, tänkte jag. Själv har jag

inte lyckats dra några slutsatser utifrån ekonomisk teori, det var

allt för svårt att väga de positiva externa effekterna mot de

kostnader högskolorna har för varje student. I stället har jag

tagit ställning mot avgifter av rättviseskäl – och

sådant kan man alltid tvista om.

Så fick jag till slut läsa Lundaekonomernas

argument i Per Ranstams insändare (”Fel att Lus driver

avgiftsfrågan”) i förra numret av Lundagård. Jag

måste säga att jag blev besviken.

Ranstam skriver: ”Att då inte ta betalt för

utbildning vore att skjuta sig själv i foten. [… ] Det skulle bidra till

att försämra vår konkurrenskraft.” En bild målas

upp av att det är ett nollsummespel, där vi måste bevaka

vår kunskap så att inte andra länder får ta del av den.

Jag får intryck av att Lundaekonomerna har gått

på en magkänsla: de tar våra jobb! Det kan sammanfattas med

ett ord: protektionism.

 

Min egen magkänsla är att utomeuropeiska studenter

gör min utbildning värdefullare. Jag vill ha fler utländska

studenter som kursare, från alla världens hörn. Och när

dessa studenter reser hem och startar fabriker och bygger upp forskning, som

Per Ranstam fruktar, så kanske de anlitar en svensk underleverantör

eller anställer svenska forskare. De har träffat svenskar och vet vad

vi går för. Och kanske har de träffat mig, och ger mig

möjligheter som jag inte skulle ha haft annars.

Vems magkänsla ligger närmast verkligheten? Det

låter som ett utmärkt ämne för en ekonom att

undersöka empiriskt.

 

Själv tycker jag att Lundaekonomernas analys är

alldeles för onyanserad och jag förstår faktiskt inte

varifrån den kommer. Inte är det från ekonomisk teori i alla

fall. Ranstam skriver: ”Utbildning har ett värde [… ] och det

är något som studenter som kommer till Sverige bör betala

för.” Men utländska studenter har också ett värde

och det bör Sverige betala för.

 

Martin Svalin

ekonomistudent