Studenter kan få ombudsman

- in Nyheter
@Lundagård

Nu kan lundastudenterna få en egen ombudsman.

Syftet är att stödja studenter som känner sig orättvist behandlade.

Bakom planerna står Lunds universitets studentkårer (Lus), Teknologkåren – och universitetet.

Till studentombudsmannen ska studenterna vid Lunds universitet kunna komma med frågor som rör till exempel diskriminering eller annan orättvis behandling.

I dagsläget kan de som känner sig orättvist behandlade antingen vända sig till universitetet eller den egna kåren, men kårerna anser sig varken ha tillräcklig tid eller kunskap för att utföra arbetet på bästa sätt.

– Först och främst ska man naturligtvis kunna få hjälp av sin kår i sådana här frågor, men kårerna har inte alltid den kompetens som krävs, och dessutom behövs någon som jobbar mer aktivt med det, säger Martin Lundqvist, Lus ordförande.

Även teknologkåren intresserad

Även Teknologkåren (TLTH), som står utanför kårernas samarbetsorgan Lus, kan tänka sig en ombudsman som är gemensam för alla Lunds studenter.

– Vi har kollat runt lite, och på bland annat Chalmers verkar de ha något liknande, säger Kim Hockum, teknologkårens vice ordförande

Men planerna på exakt vad ombudsmannen ska göra är ännu diffusa och åsikterna går till exempel isär om hur personen ska anställas. Kim Hockum påpekar att det ännu inte finns något beslut om vem som ska stå för rekryteringen, och att enbart Lus ska hålla i trådarna skriver man hittills inte under på.

Det ingår däremot i Martin Lundqvists och Lus planer.

– Tanken är att Lus anställer och universitetet betalar, säger han.

Universitet betalar

För trots att kårerna ser ett behov av en studentombudsman anser de inte att de kan finansiera en sådan tjänst. Men universitetet ser positivt på förslaget och som det ser ut nu hamnar kostnaden på universitetet.

Det väcker frågan om ombudsmannen kommer att få svårt att stå självständig och kritisera universitetet. Men prorektor Ann Numhauser-Henning är inte orolig för att något sådant skulle hända.

– Universitetet är berett att stödja verksamheten med ett överenskommet belopp, som inte är direkt kopplat till själva anställningen av någon eller några personer. Det ligger i sakens natur att den här typen av ärenden alltid är besvärliga, men jag tror att vi skall kunna skilja på sak och person, säger hon.

Tidigast under andra halvan av vårterminen väntas arbetet med att anställa en studentombudsman kunna komma igång.

Text: Julia Åberg