”Domstolsverket måste ta sitt ansvar”

- in Debatt
@Lundagård

Domstolsverkets antagningskriterier bidrar till betygshetsen och därmed ohälsan på juristutbildningen.

Det skriver Emelie Svensäter, för Jur.kand. studenternas riksorganisation.


Juristutbildningen är känd som en av de mest stressfyllda utbildningarna som erbjuds vid universitet i Sverige. Stressen beror på flera faktorer, bland annat hög konkurrensbenägenhet bland studenterna. Grunden till konkurrenstänkandet ligger framförallt i det fyrgradiga betygssystem som sedan lång tid används på juristutbildningen.

Medmänsklighet och god moral premieras inte

Efter avslutad juristutbildning vill många juriststudenter göra notarietjänstgöring vid en domstol. Söktrycket är mycket högt till de platser som finns och antagningen sker på de allra flesta domstolarna med enbart betygsutdraget som grund.

Bra betyg visar att personen i fråga är tålmodig, målmedveten, duktig på att ta in information från böckerna och att personen har en bra analytiskt förmåga. Däremot avspeglas inte andra centrala egenskaper som borde vara viktiga för rekryteringen av framtidens domare, exempelvis social kompetens och medmänsklighet liksom kreativt tänkande och god moral. I dagsläget är det är till och med så att de studenter som prioriterar intressen som stimulerar just dessa andra sidor hos personen vid sidan om studierna missgynnas av systemet.

Borde föregå med gott exempel

Som student ställer man sig frågan varför inte domstolsverket precis som de flesta andra rekryterande organisationer lägger större vikt vid den sociala kompetensen och de personliga egenskaperna.

De flesta arbetsgivare skulle aldrig anställa en person utan intervju. Ett antagningssystem som även ser till människan bakom betygen skulle gynna både juriststudenterna, domstolarna och förtroendet för rättsväsendet i stort.

Domstolsverket borde föregå med gott exempel och ta hänsyn till andra meriter och egenskaper än enbart höga betyg.

Det är universiteten som måste förändra betygsskalan, men domstolsverket hade utan tvivel varit en stark röst för en förändring av betygen om man ville gå i spetsen och visa att de graderade betygen inte är allt. Juristutbildningen skall utbilda bra jurister, inte pressa dem till att prova sin yttersta psykiska och stundtals även fysiska hälsa. Detta ligger i allas intresse, även domstolsverkets.

Skulle ha stor effekt

Det finns många sätt att mildra ohälsoproblemen hos juriststudenterna vid de olika universiteten, men betygsfrågan är i särklass den viktigaste och skulle ha stor effekt på situationen.

Emelie Svensäter,
jur.kand.studenternas
riksorganisation (Juro)