Kampen om toppstudenterna

- in Nyheter
@Lundagård

I det tysta deltar Lunds universitet i en global dragkamp om världens toppstudenter. Universitetet betalar agenturer över hela världen för att lotsa utländska studenter till Lund. Men vad får agenturerna egentligen betalt för att göra?

Ingenjörsstudenten Echo Du från Kina bestämde sig tätt inpå sista anmälningsdagen för att hon ville läsa i Europa. Hon började googla universitet och program och insåg att tiden var knapp. För att reda ut situationen vände hon sig till agentur, och fick höra om Lunds universitet.
– Agenturen hjälpte mig att ta fram en lista med universitet som kunde passa mig. Ett av dem var Lund. När en representant från universitetet mötte mig i Kina fick jag ett bra intryck och valde att söka mig dit, säger hon.

EchoDu
Echo Du är masterstudent på LTH och fick hjälp av en agentur i sitt hemland.

Inte ovanligt
Echo Du är inte ensam. Varje år rekryteras en dryg tredjedel av de internationella studenterna till Lunds universitet via agenturer i länder som Kina, Indien och Indonesien. Bakgrunden till detta är införandet av studieavgifter för internationella studenter 2011. När undervisningen inte längre var gratis blev det svårare för de svenska universiteten att konkurrera om de bästa utlandsstudenterna.
– Agenturer är en etablerad marknadsföringsmetod bland världens universitet, så vi valde att ge oss in i matchen, säger Maria Lindgren, internationell kommunikatör vid Lunds universitet.

En värld av agenturer
När blicken vändes utåt upptäckte universitetet att det redan fanns agenturer över hela världen som slussade studenter till Lund. Man hade bara inte märkt dem. Efter en hård sållningsprocess slöt universitetet sedan samarbetsavtal med 12 agentuer världen över.
– Vi har en ganska rigorös process för att hitta agenturer. Eftersom de blir Lunds universitets företrädare i de här länderna är det förenat med en viss risk att jobba med dem, fortsätter Maria Lindgren.

Maria Lindgren menar att Lunds universitets profilering, både i Sverige och utomlands, bygger på att universitet håller hög internationell standard. En viktig del av att försvara denna position är att  fortsätta locka till sig utländska topp-studenter. Agenturerna har två uppdragsgivare. Dels hjälper de universitetet att locka internationella toppstudenter till Lund, dels guidar de lokala studenter genom den internationella universitetsdjungeln. För dessa tjänster erhåller agenturen 10 procent av studenternas första terminsavgift,
10-12 000 kronor per student, från Lunds universitet.

Betalade 10 000 kronor
Eftersom universitetet betalar agenturerna ska deras tjänster vara mer eller mindre gratis för studenterna. Men de studenter Lundagård talat med uppger att de själva har betalat drygt 10 000 kronor för agenturernas information. De har heller inte blivit informerade om att universitetet betalar agenturerna.
– Det är inte Lunds universitet som betalar agenturen utan jag själv, det är ju jag som ska åka, säger Coraline Zhang, en annan student som kom till Lund från Kina via en agentur kopplad till Lunds universitet. Inte heller Echo Du har hört talas om detta.
– Jag ska inte säga säkert, men jag tror inte att Lund betalar agenturen någonting. Det är nog den som ska åka iväg som betalar, säger hon.

NyhetInternationell-Najla
Maria Lindgren, internationell kommunikatör vid Lunds universitet. Foto: Najla Abdellatif Vallander

Maria Lindgren förvånas över att Coraline Zhang och Echo Du har betalat den typen av summor till agenturerna.
– Det var förvånande, vi hade räknat med att agenturerna tog ut mindre avgifter. Samtidigt är det studenternas eget val om de är beredda att betala, säger hon.
Nagarjuna Suryadevara jobbar på den indiska agenturen SMY Cosmos, en av Lunds universitets officiella samarbetsagenturer. Kontoret har norra Europa som specialområde, och samarbetar även med Malmö högskola och Chalmers. Nagarjuna Suryadevara menar att agenturens uppgift är att lotsa studenten från valet av universitet till ankomsten till Sverige.
– Vi hjälper dem med praktiskt taget allting. Allt från att fylla i boendeblanketter till att förklara skillnader mellan universitetsvärlden i Indien och Europa, säger han.

Många oseriösa
Men agenturernas arbetsmetoder skiljer sig från land till land. Coraline Zhang menar att hon fått fylla i ansökningsblanketterna själv.
– Agenturen tar egentligen bara fram information åt dig så att du kan välja skola och ansöka. Det går också att ta fram informationen själv, men det går mycket snabbare att gå genom en agentur, säger hon.

Utöver de 12 agenturer Lund samarbetar med finns ett stort antal inofficiella aktörer som tar betalt för att förse utländska studenter med information. Även om många av de studenter som kommer på dessa alternativa rutter är nöjda, finns agenturer som far med falska uppgifter.
– Det finns oseriösa agenter där ute som ser det som ett bra sätt att tjäna pengar. Tyvärr är det inte mycket vi kan göra åt detta, för oss är det omöjligt att kontrollera vad en enskild agent säger till en student i till exempel Pakistan, säger Maria Lindgren.

För Lunds universitet utgör agenturerna en dyr mellanhand. Maria Lindgren tycker att det bästa vore om studenterna själva vände sig till universitetet.
– Men det funkar inte så. Det innebär en trygghet att ha en inhemsk agent av kött och blod att tala med. Vi har till med varit i direktkontakt med studenter som valt att gå en omväg via en agent efter ha pratat med oss. De litar helt enkelt mer på agenturens information, säger Maria Lindgren.

Här har Lunds universitet agenturer

Kina – 3 agenturer, 3 kontor

Taiwan – 1 agentur, 3 kontor

Indonesien – 1 agentur, 1 kontor i Sverige

Australien, Nepal, Sri Lanka  – 1 agentur, 3 kontor

Indien – 4 agenturer, 35 kontor

Turkiet – 1 agentur, 1 kontor

Colombia – 1 agentur, 1 kontor

Text: Marcus Bornlid Lesseur och Gustav Wirtén