Utanför nybyggda studiecentrumet Lux har gående personer företräde. Men det bryr sig få bilister om och nu varnar säkerhetschefen Per Gustafson för att en olycka är oundviklig.
I våras anlades en piazza utanför studiecentrumet Lux som ger alla gående personer företräde. Det nya gångfartsområdet bryter tvärt av huvudleden på Sölvegatan och förändringen från 50 till 7 kilometer i timmen verkar komma tvärt tvärt för många bilister.
Det räcker att iaktta biltrafiken vid Lux i några minuter för att inse situationens allvar. Många personbilar ligger långt över sju kilometer i timmen och busstrafiken är hård på sträckan.
– Två av 25 bilar de senaste 20 minuterna har hållit hastighetsbegränsningen, säger Lunds universitets säkerhetschef Per Gustafson.
”Stor risk för en allvarlig olycka”
Tusentals personer och studenter rör sig varje vecka mellan Lux, Geocentrum och Gerdahallen. Folkströmmen kombinerad med den aggressiva trafiken kommer så småningom att sluta i katastrof, menar Per Gustafson.
– Det är en stor risk för en allvarlig olycka här, säger han och fortsätter:
– Många studenter och andra går förbi här med hörlurar i öronen och har inte så god uppsikt. Om bussar och bilar fortsätter köra så här kan det sluta illa.
Humanistiska och teologiska studentkåren, HTS, har inte fått in några formella klagomål på aggressivt körande utanför Lux, men vice ordförande Viktor Andersson menar att problemet har tagits upp i andra sammanhang.
Hastighetssänkning och skyltning krävs
Per Gustafson har själv inte hört om någon olycka, men har däremot påpekat problemet för kommunens trafikkontor, som är ansvariga för gatuplaneringen. Då vidtog kommunen mindre åtgärder, men situationen har inte förändrats och Per Gustafson är skeptisk emot planeringen.
– Detta område ska bli ett levande stråk för studenterna och då fungerar nuvarande utformning som en motorväg rätt igenom piazzan. Det är inte bra, säger han.
Nu vill Per Gustafson se flera åtgärder – däribland en tidigare hastighetssänkning på Sölvegatan och en tydligare skyltning. Men Anna Karlsson, chef på trafikeheten vid Lunds kommun, planerar inga förändringar just på Lux piazza.
– Det är uppskyltat som det ska på området, men det kanske inte bilister tänker på. Skyltningen täcker alla håll och vår erfarenhet är att det inte brukar hjälpa att sätta upp fler skyltar, säger hon.
Har du upplevt situationen på Lux piazza som en problem?
– Jag har ju själv stått där och sett hur folk använder platsen. Visst kör en del för fort, men det gäller vid många andra korsningar i Lund, säger Anna Karlsson och fortsätter:
– Det är klart att bilister inte håller sju kilometer i timmen – men vi har inte bedömt det som ett stort problem. Vi har inte fått några klagomål på den här platsen och vi har inga planer på att införa ett stopp eller sådant, säger hon.
Ingen åtgärdsplan har alltså diskuterats på kommunkontoret för Lux piazza, men Anna Karlsson bjuder gärna in Per Gustafson för en diskussion om området.
– Vi tar gärna en diskussion med honom om problemet han har upplevt, säger hon.